El xou que va organitzar Genís
Sinca a Manresa el passat 4 d’abril, a la Plana de l’Om, per presentar la seva
darrera novel·la, Malparits!
(Columna), va ser de traca i mocador. Si no es dediqués a escriure, Sinca seria
–de fet, és!— un venedor excel·lent: capaç de posar-se l’auditori a la butxaca
des del primer instant i mantenir-lo embadalit i ensabonat durant tota
l’estona. És cert que el centenar de persones que s’aplegaven a l’Auditori de
la Plana de l’Om hi anaven disposades a deixar-se entabanar. I és cert, també,
que Sinca, acompanyat de la periodista Núria Bacardit, va començar la
presentació parlant del tema duríssim que hi ha en el rerefons de la novel·la:
els abusos a infants. De seguida, però, va passar a comentar com s’ho havia fet
per tractar un tema tan delicat com aquest sense que la lectura resultés
insuportable. La clau la va trobar en la creació d’un personatge, el Kivi, que ens
té atrapats com a lectors des de les primeres pàgines: un xicot amb un grau
elevadíssim dels símptomes que produeix la síndrome de Tourette (tics,
incontinència verbal, reaccions espasmòdiques...) que, mentre crida
“malparits!” a tort i a dret, es passeja per Andorra vestit de gallina perquè
fa promoció de pollastres a l’ast. Així, embolcallat per un personatge tan
estrafolari i potent com el Kivi, el fons de la història es fa més digerible. Es
tractava, doncs, de “marejar la perdiu” per acabar tocant el tema que realment
l’havia impulsat a escriure Malparits!.
I, per il·lustrar-ho, això és el que va anar fent Genís Sinca al llarg de més
d’una hora: marejar la perdiu davant de l’auditori. Passant d’un tema a
l’altre, la visió de qualsevol conegut entre el públic assistent li servia per
explicar una anècdota i per demostrar que es trobava entre amics. Al final, va
acabar baixant de l’escenari i es va dedicar a posar el micro davant de
qualsevol que volgués fer un comentari. Amb habilitat, però, ho acabava lligant
tot amb la història o amb el fet d’escriure. A més, va fer un parell de
confessions sorprenents i efectives: que havia escrit la novel·la vestit de
gallina (tal com apareix a la coberta), i que, un cop publicada, en poques
setmanes havia rebut diversos missatges de noies que li confessaven haver patit
abusos dins del cercle familiar. Afirmacions que van deixar el públic amb la
boca oberta, que és exactament com volia tenir-lo. Després d’això, ningú no va
abandonar la sala sense comprar un exemplar de Malparits!.
Genís
Sinca exhibeix un punt de desmesura que connecta amb el públic: el to, el tema,
el títol, sortir a la coberta disfressat de gallina o, fins i tot, començar amb
una frase de nou línies. Es guanya el lector més amb la giragonsa verbal que no
pas amb la frase curta. Però també amb la ironia o, directament, l’humor
gruixut i esperpèntic. Sap fer de cada personatge una caricatura. I, quan ens
té submergits en el seu món, ens fa adonar que les caricatures, al capdavall,
s’assemblen als humans de carn i ossos, o a l’inrevés. I acabem adonant-nos que
la cosa és menys superficial del que ens pensàvem. L’habilitat de Sinca, doncs,
consisteix a crear un personatge excèntric, que domina narrativament la
novel·la, per parlar, en el fons, d’un tema seriós i dramàtic. És l’art de
marejar la perdiu.
(Article publicat al diari Regió7, el dia 6 de maig de 2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada