Hi ha actes abominables que mostren el costat més fosc de la naturalesa humana. Actes que ens costa entendre que formin part del comportament de les persones. Actes que, per por o per vergonya o per interessos, moltes vegades s’intenten amagar de l’opinió pública. Actes que, quan es coneixen, costen d’assimilar, resulta impossible d’explicar-los i, sovint, la literatura és l’única manera de parlar-ne.
Fa cinquanta anys que el mallorquí Guillem Frontera va escriure un
relat escruixidor sobre tota mena d’abusos a què eren sotmesos els joves que
estudiaven en un seminari per part d’alguns dels frares que, en teoria, havien
d’ensenyar-los, educar-los i orientar-los en el camí de la fe, i els havien de
guiar cap a la vocació sacerdotal en l’amor a Crist, a la Verge i al proïsme,
tot respectant els tres vots franciscans d’obediència, castedat i pobresa. Frontera
havia deixat el Seminari de Mallorca deu anys enrere i, per tant, el que feia
era evocar i abocar, passat pel filtre de la literatura, un abús conegut que
havia anat paint al llarg d’una dècada. Miquel Moragues i Gori Montcada són, en
aquell relat, dos nens que entren al seminari amb deu anys i que, en uns pocs
cursos, veuen –o pateixen en la pròpia carn— com un dels frares que fa de director
espiritual i d’inspector descarrega les seves frustracions, com un depredador
voraç, sobre els joves seminaristes, i tot això es produeix enmig d’un silenci més
aterrador que contemplatiu, d’un clima pesant que no permet l’expansió
jovenívola, i amb la complicitat de la resta de religiosos, tret d’alguna
honorable excepció. L’any 1972, la novel·la de Frontera, que havia de publicar
Laia (que aleshores tenia Ignasi Riera com a editor), va caure en mans d’un
censor que, justament, era un capellà falangista a qui, quan va tenir
l’original a les mans, li va semblar llegir els abusos que ell mateix havia
comès amb absoluta impunitat i que, esborronat, va impedir-ne la publicació.
Van haver de passar cinc anys –i la mort del dictador— fins que el 1977 Tyrannosaurus va poder veure la llum. La
novel·la, que és un artefacte literari de primera qualitat, escrita amb una
prosa sensorial i delicada que trasbalsa l’ànima del lector sense buscar
l’efectisme fàcil, va aixecar una mica de polseguera en el seu moment, però en
general va passar (i ha passat, fins ara) força desapercebuda. Per sort, Club
Editor l’acaba de recuperar, revisada i amb un epíleg força revelador.
Tyrannosaurus és una novel·la rigorosament actual (pel tema i pel tractament que se li dona), que captiva per la prosa evocadora i pel dibuix d’uns personatges entranyables, veritables àngels afligits, condemnats a fer-se grans i descobrir la brutalitat en un món claustrofòbic i solitari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada