L’any dedicat a Joaquim
Amat-Piniella, que ha servit per recordar el més important dels escriptors
manresans i per recuperar la seva obra, s’ha acabat. El trasllat de les despulles
al cementiri de Manresa a primers de desembre, la presència dels seus textos
durant els actes de la Nit de Santa Llúcia i, encara, aquest dilluns passat, la
lectura de fragments de KL Reich al
Palau del Parlament en el marc del Dia Internacional de Commemoració de les
Víctimes de l’Holocaust, han estat esdeveniments emblemàtics que han servit per
cloure l’any del Centenari. Potser tot plegat no ha tingut el ressò que l’autor
mereix, però s’han espremut al màxim els recursos amb què es comptava i, al
final, el balanç és, donades les circumstàncies, prou positiu: una exposició
que volta per les biblioteques; una altra, de gran format, que es va poder
veure al Centre Cultural del Casino i al Museu d’Història de Catalunya i que va
despertar cert interès mediàtic; una magnífica escultura que quedarà per a la
posteritat; la reedició de novel·les introbables i d’altres textos inèdits;
lectures, recitals, representacions teatrals, xerrades i altres actes
d’homenatge.
La figura de Joaquim
Amat-Piniella, però, és recordada anualment a Manresa, més enllà del Centenari,
a través del Premi literari que porta el seu nom. El Premi Joaquim
Amat-Piniella s’atorga, cada any i a tall de reconeixement públic, a una obra
narrativa ja publicada que reflecteixi una preocupació social en relació al món
contemporani. Entre els guanyadors dels darrers anys hi ha llibres molt
interessants d’Antoni Pladevall, Jordi Coca, Jordi Puntí, Rafel Nadal, Sílvia
Alcàntara o Jordi Estrada.
El Premi d’enguany es lliurarà
el proper 19 de febrer a l’Auditori de la Plana de l’Om. Abans, però, tindrem
l’oportunitat de sentir els quatre finalistes en les presentacions que, al
llarg dels propers quinze dies, faran de les seves obres a la llibreria Parcir.
I no em puc estar de dir que la qualitat de les quatre novel·les que ha escollit
la comissió assessora del Premi és especialment alta. Dimarts, dia 4, es
presenta La nit de Vàlia, de Monika
Zgustova, que reconstrueix la història real d’una dona que va viure la crueltat
dels camps stalinistes. Dijous, 6, Margarida Aritzeta presentarà El pou dels maquis, on recrea un episodi
familiar que s’emmarca en un dels episodis més desconeguts de la postguerra.
Dimarts, 12 de febrer, serà el torn de Les
guerres del pare, de Pere Rovira, on l’autor de Vila-seca recorda, amb gran
solidesa narrativa, la figura excepcional del seu progenitor i la relació que
ell mateix va tenir-hi de petit. I, finalment, el dia 13, arribarà el torn de
Núria Cadenes, que amb El banquer ha
creat, amb una prosa esmolada i brillant, un personatge monstruós que s’inspira
en un dels homes més poderosos de l’època franquista.
Quatre novel·les, doncs, amb
referents reals. Dues d’elles, les d’autors tarragonins, recuperen episodis més
o menys autobiogràfics i familiars. Una altra, de temàtica russa, la signa una
dona txeca que viu a Catalunya. La quarta, ambientada a Mallorca, és obra d’una
barcelonina establerta a València. Tres dones i un home. Qualsevol de les
quatre obres finalistes mereixeria el premi, però només una d’elles l’obtindrà.
Quina? Ho sabrem el dia 19.(Article publicat al diari Regió7 el dia 4 de febrer de 2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada