Dijous
vinent, dia 26 de març, a la sala d’actes del Centre Cultural del Casino, hi
haurà la presentació a Manresa de Formentera
lady (Labreu), l’última novel·la d’un dels integrants més il·lustres del
col·lectiu Narradors Centrals, que és, alhora, un narrador imprescindible:
Jordi Cussà. Formentera lady és una
novel·la de primera divisió, creada per un escriptor capaç de generar un
univers literari particular amb un estil inconfusible. Un estil brillant,
vibrant, espurnejant, arrogant, carregat de jocs de paraules, filigranes
dialèctiques, imatges sorprenents, moments d’una gran intensitat lírica... Jordi
Cussà és un narrador desbordant, arrauxat, impetuós, visceral. Encadena
històries amb un ímpetu torbador, com si li anés la vida en cada frase.
Tant
a Cavalls salvatges (Columna, 2000)
com, ara, a Formentera lady, Cussà és
qui millor retrata, en la literatura catalana, aquella generació de perdedors
que van enganxar-se a les drogues i que, tanmateix, s’ho van arribar a passar
molt bé. Formentera lady introdueix
la perspectiva del “ionqui reciclat”. Ara ja no és l’exdrogoaddicte que
necessita vomitar les seves experiències recents, sinó l’home que, als
cinquanta anys, després de vint d’haver-ho deixat, en fa una revisió literària,
amb un punt d’ironia. Aporta, a més, una reflexió més madurada sobre els
efectes col·laterals del consum. I afegeix a la trama tot un joc metaliterari
interessantíssim, fascinant; de tal manera que assistim (a cavall entre la
ficció i la realitat) al procés de creació de la pròpia novel·la. Sense lliçons
morals, hi ha una minuciosa dissecció de costums, rutines, aventures, grandeses
i misèries de tota una galeria de personatges que als anys vuitanta van estar
enganxats a diverses substàncies tòxiques, amb una especial predilecció per
l’heroïna. Alguns van morir ja aleshores, víctimes dels excessos o de la mala
sort, altres s’hi han quedat pel camí, a causa de la sida o altres malalties, i
uns quants han sobreviscut fins a l’actualitat, com el Daniel Alfals,
protagonista de Formentera lady i
alter ego de l’autor.
Cussà defuig el moralisme i
la correcció política, i ho fa en favor de l’honestedat. No hi ha lliçons, no
hi ha sentències, no hi ha judicis, no hi ha consells... Hi ha, sobretot,
veritat. Ens veiem atrapats per una teranyina d’històries encreuades
d’accidents, assassinats, segones oportunitats, temptejos amb les drogues, pous
profunds, llums al final de túnels, amistats, odis, penediments, enamoraments,
viatges... Tot un manual d’escenes, episodis i actituds que ajuda, al
capdavall, a explorar racons no sempre còmodes de la naturalesa humana, que és
l’objectiu (conscient o no) de la bona literatura. Literatura que parteix de la
realitat per fer-ne ficció i que converteix la ficció en realitat. Hi ha un
epigrama, al principi de la novel·la, que l’autor posa en boca del personatge
més jove, i que diu: “Que sigui realitat o ficció, en realitat no té cap
importància. L’únic que compta és que aporti un bri de veritat”. Aquesta
afirmació defineix tota la novel·la i planteja, d’entrada, una de les preguntes
que més ens pica a la gola als lectors del llibre: què hi ha de realitat i què
hi ha de ficció a Formentera lady? No
importa. El que és important és el que hi ha de veritat, que és molt.
(Article publicat al diari Regió7, el dia 21 de març de 2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada