La Creu de la
Culla és, avui, una curiositat emblemàtica de la topografia urbana de Manresa.
Es troba en un indret (just al costat de l’hospital i davant de la històrica
casa de la Culla) per on tothom passa tard o d’hora i gosaria dir que, sovint,
fa de punt de trobada. Antigament, aquesta creu del terme (l’actual és una
rèplica de l’original, el capcer de la qual és al Museu Comarcal) donava la
benvinguda als visitants que venien pel camí de Barcelona, una de les vies més
transitades que arribaven a Manresa.
L’any 1901 Jacint
Verdaguer va escriure l’únic poema de la seva obra de temàtica purament
manresana. Es tracta d’un poema dedicat a aquesta Creu, una de les més antigues
de Manresa. Hi recreava, condensada en vint heptasíl·labs, una rondalla que
possiblement havia sentit a mossèn Magí Cornet i Balet (manresà, que va ser uns
anys auxiliar almoiner del marquès de Comillas), segons la qual un pare i un
fill, camí de l’hospital on haurà de quedar-se el vell, s’aturen a descansar al
peu de la Creu. El vell recorda com, anys enrere, ell mateix va aturar-s’hi
quan duia el seu, de pare, a l’hospital; aleshores el fill, penedit, decideix
fer-se càrrec del progenitor i se l’enduu de nou cap a casa.
Com
a estudiós acreditat de Verdaguer, el manresà de Folgueroles Joan Vilamala
coneixia bé el poema del seu conterrani. Arran d’aquest interès, va decidir aprofundir
en la seva base llegendària i el resultat va ser, primer, un ampli reportatge a
la revista Dovella, i, més
recentment, un petit volum (La Creu de la
Culla) que, publicat per Zenobita, permet conèixer les diferents versions
de la història. L’aportació de Vilamala no és tan sols la d’aplegar variacions disperses d’aquesta rondalla. En
realitat, la principal virtut del volumet és el fet que reivindica, i difon,
l’existència d’un relat popular pràcticament oblidat. Així, a banda del poema
de mossèn Cinto, Vilamala reprodueix textos de finals del s.XIX (de Joaquim Sarret i Arbós, Norbert Font i
Sagué i Jaume Maspons) o de la primeria del s.XX (de Marian Vallès, Ignasi
Ribera i Enric Casassas), i n’afegeix tres de propis: una versió en prosa, una
altra en vers i (com no podia ser d’una altra manera, en tractar-se de Joan
Vilamala) l’auca de la Creu de la Culla, amb dibuixos de Jaume Gubianas.(Article publicat a El Pou de la gallina, en el número de juliol-agost de 2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada