El
camp de la literatura es troba lluny de la paritat de gènere. Estic segur que
es publiquen més obres literàries escrites per homes que no pas per dones. La
paradoxa és que, en canvi, tot sembla indicar que les dones llegeixen més que
els homes (només cal passejar per una llibreria i observar qui compra llibres
habitualment, o deixar-se caure per les biblioteques i fixar-se en qui
assisteix als clubs de lectura). L’escena de lectura més habitual, doncs, és
ara mateix la d’una dona que llegeix una obra escrita per un home, la qual cosa
ens hauria de xocar. I, si no ens xoca, és perquè potser hi estem massa
acostumats. Quan estudiava filologia catalana a la UdL, recordo que l’alumnat de
les classes de literatura era majoritàriament femení, mentre que la major part
dels professors (Macià, Murgades, Rovira...) eren homes. I diria que la cosa no
ha canviat pas gaire.
Hi ha dades empíriques i
numèriques que demostren la disparitat de gènere en el món literari. L’any 2014,
per exemple, vaig participar en la publicació d’un recull de relats de
narradors de la Catalunya central (Bages, Berguedà, Anoia i Solsonès) que
aplegava textos sobre la llibertat. El volum, titulat Tot és possible (L’Albí), comptava amb 43 contes escrits per 30
autors i 13 autores. Com que formava part de l’equip que coordinava el recull
(tot homes!), puc assegurar que aquest resultat no responia a cap mena de
prejudici, sinó al percentatge de dones d’aquelles comarques amb obra
publicada.
Una altra dada, més recent,
va aparèixer a mitjans de desembre del 2015. Un estudi fet per l’Observatori
Cultural de Gènere, en col·laboració amb la ILC i l’AELC, després d’analitzar
una mostra de 70 premis literaris en català, va concloure que els premis (“un
dels mecanismes de promoció més importants per als escriptors i les
escriptores”) estan molt lluny de la paritat. Així, les dones amb prou feines
representen el 20% de qui guanya premis literaris als Països Catalans. El
percentatge puja en el camp de la narrativa infantil i juvenil (36,4%), però és
en canvi testimonial en l’assaig (7,4%) i el teatre (4,8%).
Diria que els prejudicis, en aquest camp, s’han
superat. No compto que ningú triï un llibre en funció de si l’ha escrit un home
o una dona i, per tant, els editors tampoc no publiquen (ni els jurats premien)
tenint en compte el gènere de l’autor. La realitat, però, mostra un panorama
poc igualitari i el que caldrien són estudis que en determinessin la causa, per
posar-hi remei. L’últim premi Nobel de literatura l’ha guanyat una dona
(Svetlana Aleksiévitx), amb una obra extraordinària i imprescindible per a
entendre la Rússia postsoviètica. Això sí, l’obra d’Aleksiévitx ha estat lloada
per una crítica on predominen les veus masculines.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 14 de febrer de 2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada