Era d’esperar, doncs, que
tard o d’hora, el desbordant talent literari de Jordi Cussà (escriptor immens i
berguedà inqüestionable) es decidís a fer de la Patum el fil conductor d’un
llibre seu. Així naixen els Contes del Bé i del Mal (L’Albí, 2012), un
meritori recull de relats que pot llegir-se com una novel·la. Apadrinat amb un
pròleg d’Albert Rumbo, autoritat en el món patumaire, Contes del Bé i del
Mal està format per dotze narracions que expliquen les peripècies més
diverses, protagonitzades per tota mena de personatges (escriptors amb
fillastres, exionquis amb ganes de reconciliar-se amb el passat, fantasmes de
tabalers que apareixen en somnis, femmes fatales, terroristes camuflats,
infants angelicals a qui assetja la mort, famílies enfrontades que busquen
tresors, suïcides sense causa aparent...), i una tretzena narració final que
les lliga totes. El so del Tabal, la pólvora dels fuets, l’orgia de foc i
multitud dels Tirabols... acompanyen el lector i els personatges en les seves
aventures particulars. Cussà, però, no vol en cap cas fer pedagogia sobre la Patum ; no construeix un
manual didàctic ni un retaule folklòric.
El lector patumaire hi
reconeixerà l’experiència viscuda, és clar, i el que no hagi fet mai un Salt de
Plens podrà tastar aquesta gran festa del Corpus berguedà, perquè Cussà és un
bon recreador d’ambients. És cert també que els iniciats captaran matisos que
s’escaparan a la resta de mortals (entre els quals em compto), però cal tenir
present que Jordi Cussà, com ja hem assenyalat en més d’una ocasió, és un
escriptor de raça, un veritable monstre narrador, i la matèria profunda dels
seus contes va molt més enllà de l’anècdota: és universal i, per tant, oberta a
qualsevol lector sensible que no hagi vist mai una Maça o un Nan Vell. I aquesta
projecció universal s’aconsegueix amb un estil brillant, ric i àgil; amb una
prosa sincera i honesta, que se submergeix en els camins insondables de la
ficció tot vorejant la realitat fàcil de reconèixer; i amb un retorn a certes
constants que ja trobem en altres obres de l’autor: l’atzar (digueu-li “Murphy”,
digueu-li “quàntica divinitat”), els personatges derrotats que mantenen una
espurna d’esperança, els ambients de melangia crepuscular, la força redemptora
de l’amor, o l’ús d’hipocorístics formats per afèresi (Meta, Tàlia, Nor, Ona;
de Carmeta, Natàlia, Leonor o Ramona).
Tot plegat succeeix enmig
de (Article publicat a Regió7, el dia 9 de juny de 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada