Per quina raó una nissaga familiar
mata els fills mascles tot just acabats de néixer? Potser per evitar que
pateixin de licantropia, la malaltia que s’associa als homes llop i de la qual
les femelles són portadores, sense arribar a desenvolupar-la. Entre la
mitologia associada amb els llops hi ha, a casa nostra (com suposo que també en
altres cultures i comunitats), històries de tota mena. Una d’elles parla de la
figura del llobater. S’explica que antigament, quan a Catalunya encara hi havia
llops que campaven per les muntanyes, existien homes capaços d’ensinistrar-los.
El llobater dominava el líder de la colla i cobrava un impost als ramaders que
volien mantenir vives les ovelles.
D’aquesta mitologia folklòrica beu
Carles Terès, autor de la novel·la Licantropia,
publicada a primers d’any per Edicions de 1984. Casualitat, o no, entre els
darrers títols de la col·lecció Mirmanda n’hi ha dos més que fan referència als
llops (Llop entre llops, de Hans
Fallada, i L’instint del llop, de
Massimo Lugli). El protagonista de Licantropia
és un fotògraf del Matarranya que va descobrint els seus orígens i, al mateix
temps, es va descobrint –en ell mateix i en algunes persones del seu voltant—
instints que fins llavors li havien passat per alt o havia arraconat deliberadament.
Una teoria inquietant i fantasiosa plana, com a rerefons, al llarg de tota la
novel·la. Una teoria segons la qual hi ha “zones fosques en l’evolució” i que
algunes espècies, més que desaparèixer, “s’han infiltrat en l’espècie més
prolífica imitant el seu aspecte fins al mínim detall, però mantenint la seva
especificitat”.
De títol potser massa explícit, i
amb una història que defuig, a favor de la trama, el potencial d’anàlisi
psicològica a què es presta el tema, Licantropia
és una novel·la de terror prou ben resolta, amb moments angoixants,
malediccions familiars, secrets terribles, antics manuscrits reveladors, ombres
de follia i premonicions que provoquen un nus a l’estómac. Les pinzellades
pròpies de la novel·la gòtica, les referències al gran escriptor Lovecraft (el
mestre del terror psicològic) o a les pel·lícules de Roger Corman mostren fins
a quin punt Terès sap perfectament en quin terreny es mou: el d’intentar
analitzar el costat fosc dels humans, i al mateix temps explorar i desplegar un
bon domini dels mecanismes que provoquen la por. Així, Licantropia contribueix a engrandir la galeria de monstres que
formen part de la literatura catalana, i que van des del vampir de Les històries naturals, de Joan Perucho,
fins als granotots de La pell freda,
d’Albert Sánchez Piñol.
I
tot plegat amanit amb un treball lingüístic notable: els personatges utilitzen,
sovint, un parlar perfumat amb els trets dialectals propis del català del
Matarranya.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 17 de març de 2013, i també al Pou Digital)
M'ha agradat molt aquest article. Veig que has entrat en alguns punts essencials de la narració. I que hi descobreixes els meus referents, a banda dels explícits (Lovecraft), els altres, principalment Perucho. La lectura de "Roses, diables i somriures" em va convèncer, en el meu suburbi castellanoparlant, els pares franjolins i amb 17 anys (era l'any 78!), que el català havia de ser la meua llengua literària. Moltes gràcies per haver-lo llegit i per haver-hi entrat.
ResponElimina