A la
seva extraordinària narració d’inspiració autobiogràfica Un home de paraula
(La Magrana ,
2006), Imma Monsó, que fa un interessant tractat del dol a partir de retratar
la personalitat del company que acaba de morir, reflexiona, entre moltes altres
coses, sobre la poca traça de molts coneguts a l’hora d’expressar el condol
després de la pèrdua de l’ésser estimat.
Costa
trobar mots justos, precisos i adequats per encarar la mort. Hi ha qui, davant
d’aquesta evidència, opta per un contundent “no tinc paraules”, però és més
habitual que s’utilitzi una formula fixada, que no necessàriament ha de
contenir un missatge del tot sincer: “t’acompanyo en el sentiment” és, potser,
la més corrent en català; encara que, massa sovint, s’usa també algun calc del
castellà: “ho sento molt” (que a mi, ja em perdonareu, em recorda aquell
inevitable acudit de l’Eugenio en què, al tanatori, un visitant deia “lo
siento”, i la vidua responia “Gracias. No se moleste. Está mejor tendido”). De
vegades, si la relació és superficial, s’opta per l’asèptic i descriptiu “et
dóno el condol”. Al meu poble, i especialment entre la gent gran, he sentit que
a la família del finat se li desitja “una bona conformació”, expressió que
convida a resignar-se –cristianament— des del mateix moment que acabes
d’enterrar el difunt. De vegades, les característiques de qui acaba de
deixar-nos o les circumstàncies del traspàs poden condicionar les paraules: “ha
deixat de patir”, se sol dir al capdavall d’una llarga malaltia, sobretot si el
desaparegut ja superava la vuitantena; “no som res”, en canvi, és la fórmula
que resumeix millor la desolació davant d’una mort tinguda per especialment dramàtica.
Una referència a l’edat del difunt (“era tan jove!” o, en sentit contrari,
“havia arribat la seva hora”...) és un recurs també habitual en les converses
de vetlla; com ho és també parlar sobre com s’hagués pogut, o no, evitar el
desenllaç final: “si ho haguéssim sabut abans...”.
El dolor
dels altres fa que sovint, si no volem caure en el tòpic, callem, convençuts
que el silenci pot interpretar-se com a sinònim de respecte, temorosos de
resultar inoportuns. Perquè si normalment ja tenim por d’obrir la boca i ficar
la pota, en un context luctuós el desastre d’un comentari inadequat que
entaforés el dit a la nafra del patiment podria adquirir tonalitats traumàtiques.
És per això que cal valorar molts professionals de la medicina (metges,
infermeres...) que tenen la capacitat i la humanitat d’agafar la mà i dir unes
paraules justes en el moment més delicat. I és per això que cal valorar també
els amics que, amb veu trencada i sincera, superen la por i confegeixen un
missatge on, més que no pas el contingut (que, en el fons, ve a dir que és
allà, a prop, i pots comptar-hi), el que aprecia qui rep el condol és el to,
gràcies al qual se sent acompanyat.
A Un
home de paraula, Imma Monsó distingeix “els amics” de “la gent” (coneguts,
veïns, parents de lluny). Els uns sempre saben com parlar i com callar; els
altres, que en general són molt amables i diuen el que diuen sabent que no
servirà de res, recorren a tòpics com “un mai no està preparat”. I, tanmateix,
estic d’acord amb Monsó que normalment, també en aquests casos, les paraules
són preferibles als silencis.(Article publicat a Regió7 el dia 20 de juliol de 2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada