Tot
i haver participat, com a secundari, en algunes bones pel·lícules (True romance, The man who wasn’t there, Killing
them softly), amb actuacions prou interessants, l’actor James Gandolfini,
que va morir el passat vint de juny, és i serà recordat, sobretot, per la seva
memorable composició del mafiós Tony Soprano a la imprescindible sèrie
televisiva The Sopranos, creada per
David Chase per a la HBO.
A
la sèrie, Gandolfini interpreta el cap d’una família de mafiosos de Nova Jersey
que pateix atacs d’angoixa a causa de l’estrès que li provoca una feina que,
tot sovint, el supera. Si es deixa de banda la seva condició de capo mafiós, Tony Soprano no és més que
un pare de família atabalat, amb problemes de sobrepès i mirada lànguida, que
estima la seva dona tot i fer-li el salt, amb uns fills adolescents a qui no
acaba de controlar, amb un negoci heretat que ha de mantenir i amb una mare
possessiva de qui no pot deslliurar-se. I és en la composició d’aquest
personatge –aconseguida, sobretot, gràcies a la brillant interpretació de
Gandolfini— que recau una de les grans virtuts de The Sopranos: acostar-nos a la part humana d’un delinqüent
detestable, d’un monstre que tan aviat ens mostra el seu costat més humà i
entranyable com la seva versió més despietada i cruel. Sense assemblar-se del
tot a cap d’elles, a The Sopranos hi
ha coincidències amb les millors pel·lícules americanes de mafiosos: des de The Godfather (El Padrino) a Analyze this
(Una teràpia perillosa), passant per Goodfellas (Un dels nostres) o Mickey
blue eyes. I, de fet, la seva qualitat és comparable, o fins i tot supera,
algun d’aquests títols. Per sobre de qualsevol altra virtut, però, destaca la
creació de Gandolfini.
Qui hagi seguit les
sis temporades –86 capítols— de la sèrie no podrà oblidar les entrevistes del
protagonista a ca la psiquiatra, la doctora Melfi, que escodrinya en les
interioritats de Tony Soprano fins a descobrir-hi una ingenuïtat impensable a
priori; els problemes que li genera la turbulent relació amb la seva mare, una
harpia d’aparença innocent; les baralles conjugals, les discussions amb els
fills i l’estira i arronsa amb el seu nebot; les converses amb els fidels
Silvio i Pauli al Bada Bing!, el local d’striptease on es desenvolupen algunes
escenes memorables de la sèrie; o el sorprenent final, enmig de l’acció, en una
cafeteria, amb una fosa en negre que va deixar desconcertats milions de
telespectadors.
El
que no es van atrevir a fer els inspirats guionistes de The Sopranos –matar explícitament el protagonista— ho va aconseguir
un infart la matinada del vint de juny. Amb Gandolfini desapareix la
possibilitat de ressuscitar el seu personatge més cèlebre, però cal ser justos
i dir que en això, la dignitat de la sèrie hi ha sortit guanyant. Segur.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 7 de juliol de 2013, i també a El Pou Digital)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada