Una de les novetats literàries bagenques d’aquesta
temporada ha estat L’Aleman (Alrevés, 2013), del cardoní Jordi
Santasusagna. És un llibre que fa de bon llegir, i val a dir que, malgrat la
importància que en la trama hi té l’ambient de la Cardona dels anys quaranta, no cal ser d’aquesta
ciutat, ni tan sols conèixer-la gaire, per gaudir de la història i dels matisos
amb què aprofundeix en un interessant retrat sobre les diferències socials.
La principal virtut de L’Aleman és, precisament,
aquest retrat social d’un poble on, als anys quaranta, conviuen els dirigents i
facultatius de la fàbrica (en aquest cas, de La Companyia, fàbrica de la mina propietat
de la Unión Española de Explosivos), els treballadors d’aquesta empresa omnipresent
(molts dels quals sobreviuen del sou escarransit que guanyen a final de
setmana), alguns pagesos establerts en masos (més d’un dels quals ha estat
afavorit amb l’arribada del nou règim), i, encara, una bossa d’immigrants que
malviuen en barraques a l’espera d’una oportunitat per sortir del pou.
Jordi Santasusagna ens presenta Raymond Bauer, un soldat
alemany de mare valenciana, químic desertor de l’exèrcit nazi, que arriba a
Cardona per casualitat. I la casualitat vol que les autoritats franquistes de
Cardona li ofereixin el lloc de cap de laboratori de La Companyia, amb la
retribució econòmica i els privilegis gens menyspreables que comporta aquesta
situació laboral, com són la possibilitat de disposar d’un xalet als Escorials
i d’una portentosa moto BMW. Tot fa un gir quan la vida d’aquest personatge, al
cap de tres anys d’arribar a Catalunya, es creua amb la del Vicenç, un noiet de
la Coromina, de família molt humil, que, amb quinze anys, entra a treballar al
laboratori sense sospitar que és a punt de viure una de les experiències més
ingrates de la seva vida, una experiència que el farà créixer de cop.
Si fa un temps parlàvem de Licantropia, la
novel·la de Carles Terés sobre el costat fosc de la naturalesa humana, a partir
del món mític i llegendari dels homes llop, podríem dir que L’Aleman,
inspirada en una història real, també presenta el despertar d’un monstre, un
ésser del qual anem descobrint la part bestial.
Jordi Santasusagna (que amb la seva primera novel·la, L’infern
d’alabastre, ja feia passejar els seus personatges per una Cardona que
esdevenia protagonista d’un thriller històric) ha fet de la seva ciutat el seu
univers literari. L’Aleman se centra en la Cardona dels anys quaranta,
quan La Companyia monopolitzava bona part de la vida econòmica, quan el cap de
la falange era una persona poderosa i temuda, quan la guàrdia civil patrullava
pels camins.
L’Aleman,
a la qual es podria retreure una certa descurança pel que fa a la correcció
lingüística (res que no es pugui resoldre en edicions posteriors), pot ser una
bona lectura per a aquest estiu. Els cardonins xalaran en trobar-hi la
geografia física del seu municipi als anys quaranta (cinemes, bars, carrers,
paisatges...), i els no cardonins descobriran una història sobre les
diferències socials en una localitat la vida de la qual gira al voltant d’una
fàbrica o una mina, un relat d’amor amb matisos molt tèrbols i un thriller
judicial narrat amb prou bon ritme.(Article publicat al Regió7, el dia 6 de juliol de 2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada