Al
llarg de la seva curta vida (va ser assassinat als 29 anys pels anarquistes
durant els primers mesos de la Guerra Civil) Josep Maria Planes sempre va
assumir el paper d’ambaixador bagenc a Barcelona i va exhibir, en societat i
amb notable un toc de distinció, la condició de manresà; però en la seva obra va
parlar ben poc de la ciutat on havia nascut i de la seva gent. En el número
176, corresponent al 16 de juny de 1932, de la revista barcelonina Mirador, el modern setmanari inspirat
per Amadeu Hurtado, trobem un dels pocs articles on Planes parla de Manresa i
dels manresans. L’article, titulat Una
visió de Manresa, va escriure’l a propòsit de la publicació d’Un llibre
verd (visió parcial de Manresa), escrit pel seu amic, l’escriptor i polític
Vicenç Prat, amb il·lustracions del també amic seu Anselm Corrons. En comptes,
però, de comentar àmpliament el llibre dels seus amics, Planes prefereix fer
una interessant “excursió pel camp de la psicologia manresana”.
És
en aquell article que, precisament, Josep Maria Planes justifica les pròpies
reserves a l’hora d’escriure sobre la seva ciutat (“Si alguna característica
pròpia tenim [els manresans], és una mena de pudor, que no té res a veure amb
la modèstia, que ens priva de lliurar-nos a certes expansions d’eufòria
comarcal.”). No hem d’oblidar, però, que escriu per a un lector eminentment
barceloní (“Si els barcelonins hi reflexionen una mica, s’adonaran que enmig
del brillant assalt de les comarques catalanes sobre Barcelona, el nom de
Manresa i del Pla de Bages sona amb una grisor particular. Els empordanesos,
els vigatans, els del Vallès, els tarragonins, els lleidatans, tenen un
prestigi sòlid, colorit, que els destaca sense compliments. En canvi, els
manresans –per culpa, potser, del nostre paisatge, tan modest— fem la viu-viu,
sense piafar poc ni molt.”). Planes retrata els manresans com a excessivament
discrets, incapaços de passejar l’orgull local, perquè Manresa no ha exportat
pintors, escriptors ni polítics prou rellevants. Finalment, i just després de
deixar clar que vol guardar-se bé “de dir si això és un mèrit o un defecte”,
assegura que “en el pitjor dels casos es pot afirmar amb el cap ben alt que,
potser, és una comoditat. Una de les poques comoditats que ens permetem els
natius de la comarca més inconfortable de Catalunya.”
No
sé si encara és vàlida (o si ho estat mai) aquesta anàlisi del caràcter
manresà, marcat pel pudor i la discreció davant la pròpia condició geogràfica.
El que no podem obviar és que, si més no aquest 2013, i com a mínim en el camp
de la literatura, a Manresa han passat coses interessants. El cicle Tocats de
Lletra d’enguany ha tornat a erigir Manresa, durant un mes, en capital catalana
de la poesia; l’any Amat-Piniella ha recuperat la memòria d’aquest escriptor
entre els seus conciutadans i ha aconseguit projectar-lo més enllà de la Creu
de la Culla (ara mateix, per exemple, l’exposició “Amat-Piniella: escriure
contra el silenci” es pot visitar al Museu d’Història de Catalunya i dijous
passat l’Ajuntament de Barcelona va fer un acte d’homenatge a l’autor de K.L.Reich); i, encara, per a la primera
quinzena de desembre Òmnium Bages prepara una sèrie d’actes que culminaran, el
dia 13, amb la Nit de Santa Llúcia al teatre Kursaal.
(Article publicat a Regió7, el dia 26 d'octubre de 2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada