El passat 27 de novembre es va
presentar, a la sala d’actes del Casino de Manresa, el volum que recull els tres llibres
de poemes que va publicar, durant la primera dècada del segle XXI, un dels
poetes més importants de la literatura catalana contemporània, el guissonenc
Jordi Pàmias. Terra, mite, àngel
(Pagès editors, 2014) aplega, revisats, els textos que apareixien en els
reculls Terra cansada (2004), Narcís i l’altre (2002) i La veu de l’àngel (2009). L’acte no va
aplegar multituds, com ja és habitual en aquesta mena de trobades, però això no
va impedir que els presents gaudíssim de la brillant anàlisi del llibre que va
fer Jordi Estrada i de la lectura d’alguns poemes per part del propi autor.
Entre el públic, la presència de poetes bagencs com Josep Fàbrega o Lluís
Calderer certificava que Pàmias no és un escriptor qualsevol.
Bastant –i, segurament, massa—
desconegut fora dels cercles literaris ponentins (podríem dir que a Lleida, on
des dels anys noranta s’ha viscut una excepcional fertilitat poètica, amb la
presència d’autors consolidats, com Pere Rovira, Jaume Pont o Josep Maria
Sala-Valldaura, i més joves, com Txema Martínez o Pere Pena, el paper de
patriarca i pont generacional que ha jugat Jordi Pàmias ha estat d’una gran
importància i, per tant, gaudeix d’una certa popularitat entre la gent amb
inquietuds culturals), a Manresa vam tenir una mostra de la seva poesia
aparentment senzilla, amb un llenguatge que fuig de les pretensions
grandiloqüents d’aquells que no tenen gran cosa a dir, i que, en realitat,
amaga una enorme profunditat, una subtilesa de gran precisió. Els poemes de Terra, mite, àngel permeten recuperar, o
descobrir, la força poètica de Jordi Pàmias, capaç de sacsejar el lector amb
dosis mesurades, nítides i sòbries de transcendència, introspecció,
existencialisme o metafísica. Llegir-lo és passejar pel paisatge segarrenc que
el va veure créixer, i és un viatge per diversos episodis de les mitologies
hel·lènica i bíblica, on pren una importància cabdal el mite de Narcís i la filosofia
de l’alteritat, i, en fi, és compartir una estona amb un escèptic bonhomiós,
absolutament honest, que creu en la força redemptora de l’art i de la poesia.
(Article publicat a El Pou de la gallina, en el número de gener de 2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada