L’any
1985, un professor de l’institut Lluís de Peguera va recomanar als seus alumnes
de segon de BUP la lectura de El temps de
les cireres, la novel·la de Montserrat Roig que havia guanyat el Premi Sant
Jordi l’any 1976. El temps de les cireres
s’havia convertit en una novel·la de culte i es llegia en instituts d’arreu de
Catalunya. Roig era un referent de la generació d’escriptors que als anys
setanta oferien noves mirades (joves, fresques, desacomplexades) al panorama literari
català. Actualitzava el llegat de Víctor Català, de Rodoreda, de Maria Aurèlia
Capmany. Com Jaume Cabré, com Jordi Coca, com Terenci Moix i com tants altres, representava
aquella generació que entomava l’herència dels que, durant els anys foscos de la
dictadura, amb Espriu al capdavant, havien salvat els mots. Ella, que havia
tingut la sort de créixer en un entorn familiar on la cultura i la literatura
catalanes tenien presència, s’havia estrenat l’any 1971 amb Molta roba i poc sabó... (Premi Víctor Català),
un meritori recull de relats on ja s’intueixen els seus grans temes i apareixen
alguns dels personatges de la nissaga Ventura-Claret-Miralpeix, recurrent en la
seva obra narrativa. Aviat publicaria Ramona,
adéu (1972), que la consolidava com una veu a tenir en compte. Va ser,
però, El temps de les cireres la
novel·la que havia de convertir-la en una autora d’èxit i en un referent. En
conjunt, les seves obres aportaven un estil talentós i àgil, desinhibit i
femení, per parlar de l’ascensió social, de la petita burgesia barcelonina i
del seu provincianisme, del fracàs en les relacions de parella, dels joves dels
anys setanta, de la immigració... L’any 1985, amb 39 anys, Montserrat Roig era
una de les escriptores més respectades de la literatura catalana. Imagineu-vos,
doncs, la sorpresa que devia tenir (ella i, de fet, molts dels qui en van tenir
notícia) quan va assabentar-se que a Manresa, aquella primavera de 1985, el
pare d’un alumne del Lluís de Peguera i el seu advocat havien amenaçat de
denunciar el professor que havia recomanat aquella obra “pornogràfica” als seus
alumnes menors d’edat.
Anècdotes
a banda, la malaguanyada Montserrat Roig (que va morir amb 45 anys i, per tant,
amb una obra escapçada que encara tenia moltes coses a dir) és una de les veus
més interessants de la literatura catalana dels últims cinquanta anys. Un no
pot evitar de pensar en tot allò que no va tenir temps d’escriure i, malgrat
tot, el seu llegat literari (format per cinc novel·les, tres llibres de relats,
una obra de teatre, una colla de guions televisius i alguns assajos molt
interessants) és importantíssim. Havia lligat íntimament la seva vida a la
creació literària. “Escriure és un joc més o menys intel·ligent i brillant de strip-tease mental”, va deixar dit el
1978.
Per sort per als manresans,
l’incident de la censura que El temps de
les cireres va patir al Lluís de Peguera no és l’únic lligam de
l’escriptora barcelonina amb la capital del Bages. No hem d’oblidar que un dels
personatges a qui va recórrer per a confegir la imprescindible Els catalans als camps nazis (1977) va
ser el més important dels escriptors bagencs del segle XX, Joaquim
Amat-Piniella, el testimoni i “la mirada” del qual la van impressionar
profundament.(Article publicat al diari Regió7, el dia 13 de juny de 2016, setantè aniversari del naixement de Montserrat Roig)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada