La
notícia va sortir fa unes setmanes: els joves del PP de Castelló han engegat
una campanya a Twitter convidant els estudiants a denunciar, de forma anònima,
els professors a qui considerin que aprofiten les classes per “adoctrinar” el
personal. Sota el lema “Me quieren adoctrinar, que no te lien”, els cadells de
Noves Generacions a Castelló pretenen acabar amb una pràctica que, tot i la
denúncia, consideren minoritària.
Doncs jo
crec que de minoritària no en té res, aquesta pràctica: els bons mestres i professors
adoctrinen els alumnes a Castelló, a València, a Alacant, a Madrid, a Barcelona
i a la República Popular de la Xina. Sempre ho han fet, i, ben mirat, pitjor
aniríem si no fos així, perquè “adoctrinar” (en el sentit de projectar uns
ideals solidaris i democràtics) forma part de la mateixa essència d’educar. O
és que ara resulta que el mestre i el professor no han de servir de model? O no
havíem quedat que el docent, a banda d’uns coneixements, ha de transmetre uns
valors?
Quan
critiquen l’adoctrinament a què els perversos professionals de l’ensenyament
públic sotmeten els esperits tendres dels estudiants valencians, sospito que els
joves del PP pensen en aquells casos en què un professor considera que cal
reivindicar l’ús del valencià més enllà del seu estatus de llengua familiar i
folklòrica, apta només per als renecs dels pagesos. Si, a més, gosa afirmar que
a València i a Catalunya tenim la mateixa llengua pròpia, el docent en qüestió
serà tingut per un talibà del catalanisme. Això per no dir res del professor
que, emparat en els principis de la democràcia, s’atreveix a parlar als seus
alumnes sobre el dret dels pobles a decidir el seu futur. O del que planteja la
possibilitat que la Guerra Civil no va ser una croada per salvar Espanya.
Quan els
xicots de Noves Generacions conviden els joves a esquivar i denunciar
dogmatismes ideològics, no crec que pensin, en canvi, en el docent monolingüe
(en castellà, per descomptat) que exposa una visió del món basada en la unitat
de la pàtria o en la inviolabilitat de la Constitució, ni en l’educació
religiosa que deuen rebre molts d’ells en escoles catòliques. Els dogmes oficials
mai no són considerats, per part dels poderosos, com una doctrina imposada. És
curiós que siguin els hereus d’una època en què hi havia una doctrina oficial
inqüestionable els qui ara s’escandalitzen del tarannà progressista d’alguns
professors. Ves que no confonguin l’adoctrinament perniciós amb la invitació a
pensar en llibertat.
I no
deixa de ser curiós, finalment, que hagin fet córrer el hastag #quenotelien els
mateixos que escampen que els professors catalans, integristes de
l’independentisme radical, castiguem els nens per parlar en castellà a l’hora
del pati.
(Article publicat el dia 14 d'abril de 2013 al suplement Lectura del diari Segre, i també al Pou Digital)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada