Hauries
de saber, amic lector, que el temps que destines a la lectura dels meus
articles és un temps perdut, perquè llegir textos que parlen de temes
humanístics, de literatura, d’art, d’història, de cultura, o que, senzillament,
que reflexionen sobre alguns aspectes del comportament humà, és una activitat
completament inútil des del punt de vista d’una societat que, com la nostra,
valora com a útil exclusivament allò que considera rendible... I els museus,
els arxius, les biblioteques, l’aprenentatge musical o la lectura d’articles
que divaguen sobre la naturalesa humana no generen rendiment econòmic i, per
tant, a parer dels gurús de la “dictadura del benefici” –que, escudats en
l’actual crisi econòmica, han vist reforçat el seu discurs—, haurien de desaparèixer.
És clar que, com demostra
l’excel·lent assaig de Nuccio Ordine, La
utilitat de l’inútil (Quaderns Crema, 2013), “les activitats que no
serveixen per a res podrien ajudar-nos a escapar (···), a salvar-nos de
l’asfíxia”. Ordine, en aquest manifest que, al capdavall, es dreça contra “la
força corrosiva dels diners i el benefici”, relaciona directament el desinterès
per les humanitats amb el fet que no generen beneficis econòmics.
Nuccio Ordine reforça els
seus arguments en contra d’aquest utilitarisme ferotge amb tota una lletania de
cites literàries que van dels renaixentistes utòpics (Thomas More) a García
Márquez, passant per Dante, Shakespeare, Aristòtil, Plató, Ovidi, Kant,
Montaigne, Baudelaire o Heidegger, entre d’altres. Algunes de les reflexions
més interessants són cites del dramaturg Eugène Ionesco, que diu coses tan
definitives com que “si no es comprèn la utilitat de l’inútil, la inutilitat de
l’útil, no es comprèn l’art; i un país on no es comprèn l’art és un país
d’esclaus i robots, (···) sense esperit”. Ordine també repassa “els efectes
catastròfics que la lògica del benefici ha tingut en el món de l’ensenyança”,
on la universitat ha esdevingut una empresa que ofereix als estudiants-clients
la promesa d’aconseguir feina i ingressos, i alerta sobre el fet que s’oblidi
que “l’estudi és en primer lloc adquisició de coneixements que, sense cap
vincle utilitarista, ens fan créixer i ens tornen més autònoms”, i mostra una
sincera preocupació per com els clàssics desapareixen dels currículums escolars,
de les biblioteques i de les llibreries. I, al capdavall, diu que el
coneixement és la més important de les riqueses, i que “pot ser compartit sense
empobrir-se. Ben al contrari, enriquint qui el transmet i qui el rep”. Com és
una riquesa (incalculable amb diners) l’aprenentatge de la música, que
desapareixerà del currículum de primària amb la nova llei de l’utilitarista
ministre Wert.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 30 de març de 2014, i també al Pou Digital)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada