La
novel·la Els ambaixadors (Destino,
2014), d’Albert Villaró, ha posat de moda, a casa nostra, la “novel·la
ucrònica”, una mena de variant de la novel·la històrica que, en certa manera,
l’acosta a la ciència-ficció. Villaró, a través d’una trama d’espionatge,
reconstrueix la història a partir de com hauria pogut ser si els fets d’octubre
de 1934 haguessin tingut un desenllaç favorable als interessos de la
Generalitat i hagués existit, doncs, una República Catalana Independent.
El
concepte d’ucronia (neologisme que
vol dir “en cap temps”), es va crear al segle XIX seguint el model de la utopia (“en cap lloc”), de Thomas More,
i serveix per plantejar com hauria canviat la història si els esdeveniments
haguessin anat diferent, en algun aspecte, de com van anar en realitat. La
ucronia ofereix, doncs, una història alternativa. I si Napoleó no hagués estat
derrotat a Waterloo? I si Hitler arriba a guanyar la II Guerra Mundial? És clar
que això només funcionarà si el lector sap que, en realitat, Napoleó va ser
derrotat a Waterloo i Hitler va perdre la guerra. La literatura catalana ha
conreat la ucronia literària des de fa temps. A Paraules d’Opoton el Vell (una novel·la que cal reivindicar, com
cal reivindicar el seu autor), l’any 1969, Avel·lí Artís-Gener feia que els
asteques descobrissin Europa abans que Colom descobrís Amèrica. Toni Soler
també va publicar un relat ucrònic l’any 1994, Pretèrit imperfecte, on un historiador viatja a diferents períodes
de la història i hi provoca canvis que deriven en els desenllaços més
inesperats.
(Article publicat a la revista El Pou de la Gallina, en el número d'abril de 2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada