S’han
acabat les classes, perdura la sentor agredolça dels petards de la revetlla de
Sant Joan i arriba l’hora, per part de tots els sectors implicats en el món
educatiu (professors, alumnes i pares), de fer balanç de com ha anat el curs i
assumir la responsabilitat de cadascú en els resultats obtinguts. En el cas
d’aquells que acaben una etapa educativa (6è de primària, 4t d’ESO, 2n de
batxillerat...), aquest balanç cal fer-lo amb una mica més de perspectiva. Cada
alumne és, sense cap dubte, el principal responsable del propi rendiment,
d’haver aprovat o haver suspès assignatures i d’haver assolit les competències
bàsiques que han de servir per continuar endavant en la vida acadèmica o
laboral. Però no hem d’oblidar que pares i professors tenim, també, la nostra
part de culpa en aquests resultats, tant si són dolents com si són bons.
Com
a pare, haver acompanyat els fills en el seu procés d’aprenentatge –amb
consells, establiment de pautes, reforç d’hàbits, paraules d’ànim o de retret
i, sobretot, hores i més hores de dedicació esforçada al seu costat sempre que ha calgut— hauria de ser la manera, no
sempre reeixida, d’haver contribuït al seu èxit escolar, així com també al seu
desenvolupament com a persones.
Com
a docent (i educador, per tant, dels fills dels altres), a banda de pretendre haver
treballat uns continguts amb professionalitat i haver-los avaluat amb
pertinència, tinc –i he de tenir— la humil pretensió d’haver transmès als
alumnes un xic d’entusiasme per aprendre, d’haver-los guiat per un camí que
porta cap a l’exercici de la pròpia dignitat i cap al respecte per la dignitat
dels altres, cap a la convivència pacífica i educada i, molt especialment, cap
a assumir les conseqüències, bones o dolentes, dels propis actes i decisions. I
això tan sols ho concebo des de la convicció que, com diu sovint Gregorio Luri,
“un bon mestre és millor que un bon mètode”, així com des del compromís amb una
feina que, si bé hi ha dies en què un se sent envaït per una mandra immensa,
demana, com a mínim, un bon pessic de vocació, sense la qual el docent acabaria
(com, de vegades, acaba) abocat a una existència professional més agra que
dolça.
Només
des d’aquestes premisses –i, per tant, des de la modesta contribució a fer-ho
possible— puc pretendre esperar una generació que, en el futur, estigui formada
per homes i dones lliures i responsables, capaços d’esforçar-se per aconseguir
les seves fites, de valorar l’exercici de la intel·ligència i menystenir
l’ambició de vulgaritat. Homes i dones que dominaran el món d’aquí a quatre
dies, que seran els fusters, advocats, lampistes, metges, enginyers, bombers, mecànics,
policies, perruquers, funcionaris de l’administració pública i, és clar,
mestres i pares del futur.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 22 de juny de 2014, i també a El Pou Digital)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada