L’artesenc
Carles Morell és un escriptor ambiciós. Amb 22 anys, ha guanyat la cinquantena
edició del prestigiós Premi Amadeu Oller de poesia amb Els vapors que maten (Galerada, 2014); en el perfil biogràfic que apareix a la
solapa del llibre cita tot d’obres inèdites (dos poemaris, un llibre de contes
i una novel·la) i diu que actualment està escrivint un llibre de memòries; en
aquest seu debut per la porta gran, es fa avalar pels versos d’alguns dels
clàssics catalans més importants del segle XX: començant pel títol, que
manlleva d’un poema de Vinyoli, i passant per citacions a altres poetes
d’influència simbolista, com Carles Riba, Màrius Torres, Salvat-Papasseit o Jordi
Sarsanedas. És, però, en els propis versos on l’ambició de Carles Morell es
desplega amb més força.
Vint-i-quatre
poemes, alguns molt breus (gairebé epigramàtics), componen el recull unitari i
força hermètic amb què debuta Morell. Petits glops, tirades mitjanes i llargues
glopades de poesia difícil, carregada de referències intel·lectuals i d’ambigüitats
buscades, que la fan poc apta per al públic poc avesat a escodrinyar en els
universos poètics menys amables. Morell s’erigeix com a poeta exigent, perfeccionista,
culte, precís en el llenguatge i audaç en les imatges. Per això cal degustar a
poc a poc Els vapors que maten,
assaborint cada vers, cada imatge, cada paraula,... sense buscar la nitidesa o
la senzillesa (sovint tan sols aparent) de poetes com Martí i Pol o Margarit.
Morell parteix (per, de vegades, superar en hermetisme) de la tradició
simbolista catalana que va de Carles Riba fins a Joan Vinyoli.
Els vapors que maten (referència
alcohòlicoliterària de Vinyoli, i homenatge implícit al centenari del gran
poeta de Santa Coloma de Farners) comença amb un poema que ja es tota una
declaració d’intencions (“Ebri de mots en camí d’aigua amarga, / tenyiré
l’horitzó de mentides que em salven”) que, com diu un dels membres del jurat
del Premi Amadeu Oller, Antoni Pladevall, “subratlla la impossibilitat de
conèixer-se a si mateix”. A continuació, els textos es divideixen en dues
parts. La primera, Interior, està
formada per poemes curts i intensos, d’una gens dissimulada ambició lírica, on
l’autor reflexiona sobre el pas fugisser del temps (“seguiu menjant-vos,
tèrmits, / la fusta de les hores”, “tot moment és fet de cendra”) i fa una
ullada introspectiva per resoldre que, al capdavall, no li interessa gaire el
propi “jo”. La segona part, Exterior,
està encapçalada per un significatiu epígraf que pertany a La Rambla de les Flors, de Jordi
Sarsanedas, on alguns van veure un precursor del corrent poètic que, als anys
seixanta, anomenaven Realisme Històric (“fins que vingui el migdia / a
deixar-me ben sol en un silenci estrany / i em dugui, amb pas incert, fins a la
porta del carrer”). Però són els símbols recurrents (l’aigua, el mar, les
onades, el foc, la nit, la lluna...) que continuen dominant aquesta part, on
sorprenen algunes imatges inquietants (“Somio la buidor”, “les mans són un
imperi derrocat”), de vegades explotant la força de l’epifonema i de l’antítesi
(“Sé que és el sol, l’únic culpable de les ombres”). Una manera de fer que ens
fa pensar en un poeta que, als 22 anys, presenta una maduresa insòlita. Pura
ambició.
(Article publicat a Regió7, el dia 17 de setembre de 2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada