Tot comença el dia
3 de setembre de 1981, a un parell de setmanes d’engegar el curs escolar.
L’acció té lloc a Ullastrell, a prop de Terrassa. El narrador, que es diu Pep
Puig, explica des de l’actualitat el que diu que li va passar aquells últims dies
de vacances. Mentre juguen a cuca amagar, la Sara Amat desapareix i, després
que tothom l’hagi buscat pel poble, el Pep la troba a la seva habitació,
amagada. El protagonista, doncs, en plena preadolescència, es troba a l’habitació
la noia amb qui somiava cada nit abraçat al coixí. Al seu parer, la Sara Amat
era “bonica, no lletja com deia la gent, sinó preciosa. Si voleu rara, però
preciosa”.
Aquesta és
l’arrencada de La vida sense Sara Amat,
la novel·la de terrassenc Pep Puig que va guanyar la darrera edició del Premi
Sant Jordi, i que, sota el paraigua d’Òmnium Bages, presentarem dijous vinent,
dia 10 de març, a la llibreria Parcir de Manresa.
A partir d’aquí,
en una història més carregada de gestos que d’accions, anem coneixent la
timidesa, les indecisions i els dubtes del protagonista, que, com diu ell
mateix, “era un noi d’abans, innocent, bon nen, una mica enze” i assistim al
fet que “sense saber-ho, aviat es començaria a clivellar, lentament hi anirien
apareixent escletxes i reguerols que em permetrien mirar esbalaït a l’altra
banda”. El detonant del canvi és la figura i la personalitat de la Sara, una
noia que ja hi és, a l’altra banda: descarada, atrevida, atea convençuda,
malparlada, lectora, que sap que els adults guarden secrets. Una noia a qui el
poble se li ha fet petit i que troba que a dins de la novel·la Guerra i pau, que llegeix mentre viu
amagada, hi deu “bategar més vida que en el poble sencer”. Al llarg dels deu
dies que passaran plegats, la Sara acompanyarà el Pep en aquest pas
transcendental de travessar la porta que condueix a fer-se gran, a preparar-se
per anar a la guerra, perquè, com li diu la Sara, “tu també hi hauràs d’anar
algun dia, a la guerra, si no, mai et faràs un home de debò”. I és que fer-se
gran, segons aquesta versió del procés, seria com tenir la noia dels teus
somnis amagada a l’habitació. Perquè “l’adolescència no ve definida tant per un
estat temporal com sobretot per un estat interior”.
Com he llegit en algun lloc, Pep Puig deu ser un dels
pocs escriptors catalans que no ha estudiat filologia. Potser per això
aconsegueix fer allò tan complicat d’explicar coses complexes amb un llenguatge
transparent tot mantenint un to d’honesta, deliciosa i sàvia sensibilitat. La vida sense Sara Amat està escrita amb
una senzillesa que no esquiva reflexions ben profundes. Així, per exemple,
llegim, a través de la mirada d’un noiet de dotze anys, que “la mort, al costat
de la vida, era el pensament més terrible de tots. Sobretot perquè, a
diferència de la vida, no semblava que hagués de tenir fi. Era això el més
terrible de la mort: que no s’acabava mai.” Una senzillesa que es deixa portar
per fortes dosis de nítida i poètica simbologia, d’ironia gens maliciosa, de
fantasia que sembla tocada pel realisme màgic, de saviesa vitalista. Una
novel·la que ens transporta, inevitablement, al moment en què –cadascú a la
seva manera— vam travessar la porta que comunicava la infantesa amb l’edat
adulta.
(Article publicat al diari Regió7, el dia 5 de març de 2016)
Gràcies Llorenç! M'encanta la teva ressenya, en tots els sentits! Ningú diria que em presentaràs l'obra a Manresa...:) Una abraçada! Per cert, et comentaré una cosa quan ens veiem...
ResponElimina