Els
quadres de Johannes Vermeer, en quasi tots els quals hi ha una finestra que
il·lumina l’escena, sempre m’han fascinat, per la màgia dels detalls quotidians
i per la naturalitat dels gestos dels personatges que hi apareixen. Ara, a més,
m’he deixat enlluernar per la claror que entrava a través de La finestra de Vermeer, el dietari que
Pere Rovira va anar escrivint, amb constància i intel·ligència, durant quasi
tots els dies de l’any 2013 i que, amb bon criteri, l’editorial Proa acaba de publicar.
Si
obrim La finestra de Vermeer, que convido
a llegir com si fos una novel·la de personatge, hi podem trobar un home madur
–ell potser diria vell— a qui els anys, l’experiència i (no pas en darrer
terme) les lectures han convertit en un home savi, que té coses a dir. És el
segon cop que passo un any amb Pere Rovira. El primer va ser el curs escolar
1987-88, on vaig ser alumne seu en el meu primer curs de filologia a l’Estudi
General de Lleida. Aleshores jo era un jovenet enlluernat per la transparència
amb què aquell professor –que es passejava per la classe amb una pipa en una mà
i un llibre a l’altra— comentava el Lazarillo,
el Quixot o un poema de Gil de
Biedma. Ara, ni jo sóc aquell barbamec aspirant a filòleg, ni ell el dandi
intel·lectual de qui s’enamoraven les companyes de classe. Entremig, hem
coincidit diverses vegades, a propòsit dels seus llibres, i hem passat alguna
estona de conversa cordial. És a les pàgines de La finestra de Vermeer, però, que m’ha semblat trobar el Pere
Rovira més autèntic: irònic, sensible, escèptic, crític, enamorat... que pateix
les xacres pròpies de l’edat i que es passeja pel terme d’Alpicat, on viu des
de fa anys. D’una anècdota banal (“el pare deia que, si a un gos de cacera se
li han d’ensenyar les coses més importants, no valdrà mai res”) en pot extreure
una reflexió mordaç (“En això, gossos i escriptors potser s’assemblen”). Rovira
reflexiona sobre literatura (des de l’obra de poetes respectats, com Vinyoli o
Baudelaire, fins als assajos dels seus admirats moralistes francesos), sobre
música (Bach, Beethoven...), sobre pintura (Picasso, sobretot), sobre la vida
(la seva, la dels qui té a prop o la vida en general) i, naturalment, sobre el
pas del temps; sense esquivar temes d’actualitat, com el procés independentista
(en el qual molta gent “veu una autenticitat que no veu en cap més projecte
polític”). Es mostra crític amb manifestacions de pretesos intel·lectuals de
poca volada i parla amb admiració d’alguns grans personatges a qui ha conegut,
com Espriu, Blecua o Barral. I, de tant en tant, deixa anar una sentència amb
aires d’aforisme: “potser si no hagués perdut el temps, ara enyoraria les coses
que me l’han fet perdre”. Prosa de primera divisió!
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 13 de març de 2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada