Sempre
m’ha fascinat la relació que la nostra tradició folklòrica ha mantingut amb els
llops. Les rondalles van plenes de llops famolencs que endrapen cabretes, porquets
o nenes indefenses. En la fraseologia catalana també abunden les referències a aquests
mamífers udolaires: la foscor més extrema i temible ho és “com una gola de
llop”; quan “la pell és del llop” no hi ha sortida airosa possible; si un “cau
a les urpes del llop”, està perdut; els qui es volen donar més importància de
la que tenen “no maten llops”; mentre que alguns hipòcrites perillosos diem que
“tenen cara d’ovella i urpes de llop”; quan un es troba en perill li “veu
l’orella al llop”; i, finalment, quan algú “veu el llop” pot ser que simplement
s’hagi quedat sense veu.
El
cinema ha explotat, sovint, el mite de l’home-llop que, en realitat, prové
d’una la tradició molt antiga i que, en el fons, serveix per explicar la
dualitat inevitable de la naturalesa humana: tots tenim una part fosca –un
costat que enllaça amb un passat ancestral de caçadors ferotges— que apareix de
tant en tant i, sobretot (si fem cas de la versió moderna del mite), les nits
de lluna plena. A banda de la referència que en fa Ovidi en les seves Metamorfosis, la versió més antiga que
en conec apareix en un dels Lais (una
mena de contes medievals d’origen cèltic) que Maria de França va recollir al
segle XII. El situa a la Bretanya i és la història d’un cavaller que desapareix
de casa cada dos per tres. Quan la seva dona insisteix que li expliqui on va,
tement una aventura amorosa, ell acaba confessant que es converteix en llop. La
dona, que ha sabut que si li pren la roba mentre dura la transformació el marit
no recuperarà la forma humana, pacta la traïció amb un antic pretendent. Traït
i convertit en llop, el cavaller ensopega un dia amb el seu rei, per qui sentia
un gran afecte, i li demostra una docilitat inusitada, per la qual cosa el
monarca decideix adoptar-lo com a mascota. Viu a la cort i no agredeix ningú. Un
dia, però, coincideix amb la dona que l’havia abandonat i li arrenca el nas
d’una mossegada. Tothom se sorprèn que aquell animal tan dòcil hagi agredit,
tot de sobte, aquella dona, la qual, després de ser torturada, acaba confessant.
El rei, després de tornar la roba al cavaller i propiciar, doncs, que recuperi
la seva forma humana, expulsa del país l’esposa deslleial i el seu company. I
es veu, segons explica la llegenda, que algunes filles d’aquell llinatge van
néixer sense nas i van viure desgraciades.
Fa
anys, en la meva novel·la O rei o res!
vaig incloure una adaptació lliure d’aquest Lai
i, poc després, vaig titular Ànima de
llop la història d’un home dominat pel costat salvatge de la seva
naturalesa. És potser per aquest interès que em desperta el mite de la dualitat
humana que no he pogut resistir-me a llegir, d’una tirada, la novel·la Licantropia (Edicions de 1984), que ha
publicat recentment Carles Terès, en la qual he descobert, a banda d’un relat
prou absorbent i interessant, amanit amb diàlegs perfumats amb el dialecte del
Matarranya, l’arrelament del mite en aquesta part de la franja aragonesa i
l’existència dels anomenats llobaters, homes que, segons la tradició, eren
capaços de comunicar-se amb els llops i a qui pagava qui volia tenir els ramats
protegits.
(Article publicat a Regió7 el dia 16 de febrer de 2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada