Obres
la porta i saludes amb un “bon dia!” que et surt més entusiasta del que et
dicta l’estat d’ànim, perquè vols transmetre l’energia positiva sense la qual saps
que la classe no funcionaria. Entre la trentena d’adolescents que t’esperen, la
majoria responen a la salutació d’una manera més o menys desmenjada, tot i que
algun hi afegeix un somriure. Ells no han de demostrar res a ningú, però n’hi
ha uns quants a qui agrada quedar bé.
Passes
llista i, a continuació, després de fer callar un parell d’histèriques que no
saps si ploraven, reien o ploraven de riure, anuncies que avui els explicaràs
com funciona la substitució pronominal del complement directe. Amb la passió
exultant que et caracteritza, procedeixes a exposar, amb exemples que vas apuntant
a la pissarra, el tema anunciat. Interromps l’explicació en tres o quatre
ocasions: ara perquè a algú li ve un escandalós atac de tos, ara perquè una
noia et diu que té la regla i necessita anar al lavabo, ara perquè avises els
integrants d’una colleta que, al fons de la classe, no paren de xiuxiuejar
mentre miren cap a un company que s’ha adormit sobre la taula on tu, tot
seguit, fas un cop ben fort amb la mà plana, perquè es desperti amb un ensurt.
Al cap d’una estona, mentre fan els exercicis de substitució pronominal que els
has manat, et passeges per l’aula, amb el cap ben alt, orgullós de tenir la
situació controlada, fins que n’hi ha un que fa un calbot al del davant,
l’altre s’hi torna, incloent-hi un insult, i has de posar-t’hi, autoritari, per
tal de restablir la pau que, com diu el poeta, “amen els déus”. Quan toca el
timbre que assenyala el final de la classe, t’acomiades amb un “adéu!”, un
“fins demà!” o, si és el cas, un “bon cap de setmana!”, i vas cap a la classe
següent, on repeteixes el ritual del “bon dia!” afable i efusiu, mentre avalues
el sentit de tot plegat i, com sempre, arribes a la conclusió que treballar amb
adolescents només pot ser gratificant si t’hi presentes amb la teva millor
versió.
Quina
serà, però, la gratificació?
Amb
una mica de sort, al cap dels anys t’hauràs convertit en un record nebulós.
Seràs algú que va fer d’actor secundari en l’adolescència d’un bon grapat de
conciutadans, alguns dels quals voldran oblidar aquella etapa de la seva vida.
Si tens més sort, el record que tindran de tu serà prou afectuós per provocar
una aturada quan et trobin pel carrer i, fins i tot, potser una salutació
efusiva, amb abraçada inclosa, i una breu conversa. I aleshores, mentre
t’expliquen com els va la vida i t’adones que s’han fet grans mentre tu (sense
que et canviés gairebé res) t’has fet vell, pensaràs que, ben mirat, potser sí
que val la pena entrar sempre a classe saludant amb un “bon dia!” més
entusiasta del que, tot sovint, et dicta l’estat d’ànim.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 6 de novembre de 2016. I també al Pou Digital)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada