Fa uns anys, el
novel·lista japonès Haruki Murakami sorprenia els lectors amb un assaig
autobiogràfic titulat De què parlo quan
parlo de córrer (Empúries, 2012), on repassava com, cap als trenta anys, va
sentir la necessitat de fer exercici físic de resistència i com, aquesta necessitat
(més o menys lligada a una altra necessitat, la d’escriure novel·les), l’ha
portat a córrer una marató cada any i, fins i tot, a participar en diverses
triatlons. En aquell assaig, Murakami ja vinculava la bona forma física amb
l’ordre mental i espiritual que es necessita per escriure concentrat durant
unes quantes hores cada dia.
Ara, Murakami ha
publicat un altre assaig autobiogràfic que, molt eloqüentment, es titula De què parlo quan
parlo d’escriure (Empúries, 2017), en el qual (a banda de parlar dels seus
inicis, de procediments a l’hora d’escriure, de talent, d’originalitat o de
premis literaris) dedica tot un capítol a trencar el mite de l’escriptor
dissolut, de vida desordenada, i a destacar com n’és d’important la bona forma
física per a qui pretén dedicar-se a la creació literària. Murakami assegura
que, almenys en l’escriptura de novel·les, és imprescindible la constància, i
que per mantenir aquesta constància cal tenir resistència, i aquesta només
s’aconsegueix amb una forma física òptima. Fins i tot avala el seu argument amb
un estudi científic segons el qual “l’exercici aeròbic augmenta de manera
exponencial el creixement de les neurones de l’hipocamp”, de tal manera que
“combinar l’esforç físic i intel·lectual de manera quotidiana proporciona uns
beneficis ideals per a la mena de feina creativa que ha de fer un escriptor”.
No
sé si Murakami té raó, però està convençut que, tret que se sigui un geni, quan
algú aconsegueix construir una obra dilatada i coherent, és que té cura del seu
estat físic (fins i tot Kafka, que va morir jove i malalt, feia una dieta
rigorosament vegetariana i exercici físic amb regularitat). Entre nosaltres,
alguna cosa n’ha dit l’Empar Moliner, que sovint ofereix una imatge d’intel·lectual
desendreçada i caòtica, però que no fa gaire ha publicat De què fuges, qui et persegueix? (Columna, 2017), a partir de la
seva afició per córrer.(Article publicat a la revista El Pou de la Gallina, en el número d'estiu de 2017)
No he llegit aquests autobiogràfics, però sí altres de l'autor, i tot i que crec que escriu molt bé, el Murakami i jo no acabem de lligar.
ResponEliminaLa seva senzillesa i aparent ingenuïtat a vegades desconcerten. Jo no soc un fan incondicional de les seves novel·les, però aquest assaig és prou interessant.
ResponElimina