Les
circumstàncies que envolten l’escriptura de textos literaris han canviat molt
en un parell de dècades. Així, la possibilitat d’escriure amb l’ordinador, a
través d’un processador de textos, que permet fer tantes modificacions com calgui
sobre la marxa, en comptes de fer-ho a mà o amb una màquina d’escriure és,
naturalment, un dels grans avenços en el procés creatiu dels escriptors. Com
també és un gran avenç que avui els escriptors puguin rebre una formació
específica. És curiós, però, que, malgrat els canvis, continua havent-hi
literatura bona, mediocre i dolenta. Els canvis han facilitat la tasca dels qui
posen històries, sentiments o idees, negre sobre blanc, però no han millorat
(ni empitjorat) la qualitat del resultat final.
Un
altre factor que envolta l’experiència creativa dels autors actuals és la
possibilitat, més freqüent que mai, de tenir contacte directe amb els lectors.
A través de presentacions, entrevistes, signatures i clubs de lectura, els
escriptors intercanvien impressions amb aquells que han llegit (i interpretat)
la seva obra. I sovint, en aquest context, apareix també la possibilitat de
reflexionar sobre el mateix procés creatiu. Per què escrius? Com vas començar?
Com ho fas? Quina disciplina segueixes? Quina formació has tingut? Com es crea
un personatge? Com fas els diàlegs? Existeix la inspiració? Quin és el procés
de documentació? De què serveixen, els premis? Què cal, per escriure una
novel·la, o un poema, o una obra de teatre? Són preguntes que un escriptor ha
de saber respondre si pretén interactuar amb els seus lectors. Cada escriptor,
però, pot oferir respostes diferents.
És tot just aquesta mena de
preguntes les que es responen (sempre des del punt de vista personal de
l’autor) en el llibre De què parlo quan
parlo d’escriure (Empúries, 2017), del japonès Haruki Murakami, un dels
novel·listes més populars del tombant de segle. Amb la seva prosa nítida, el
seu estil senzill i l’aparent ingenuïtat que amaga una reflexió sovint
profunda, Murakami ofereix una lliçó magistral en la qual fa una anàlisi
bastant completa de la professió d’escriure. Assegura, per exemple, que per ser
novel·lista no es pot ser gaire intel·ligent (als intel·ligents no els cal
donar tantes voltes per transmetre les seves idees), o que cal saber observar
els detalls sense jutjar-los... i assegura que tothom pot escriure una
novel·la. El que és difícil és continuar-ne escrivint i, sobretot, guanyar-s’hi
la vida. És en aquest punt que, segons Murakami, per ser novel·lista cal
mostrar una gran capacitat de resistència i, per tant, comptar amb una bona
forma física. Com explica a bastament en el seu llibre De què parlo quan parlo de córrer (2011), ell mateix s’entrena cada
dia i fa una marató cada any.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 30 de juliol de 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada