Tot i que el títol
d’aquest article pot recordar el d’una inexistent novel·la victoriana, no tinc
intenció de parlar d’històries passionals amb personatges dominats pels
sentiments. L’objectiu és, més aviat, reflexionar sobre la força natural que
pot unir aquests dos conceptes.
El diccionari
defineix l’enveja, d’una manera més o menys ambigua, com el “desig d’allò que
un altre posseeix”, però també, en una segona accepció més contundent, com el
“sentiment, especialment d’odi, envers el qui posseeix una cosa que nosaltres
no posseïm”. La saviesa popular acostuma a aferrar-se més a la segona definició
i sol considerar l’enveja com un sentiment negatiu i molt generalitzat amb
frases com “si l’enveja es tornés tinya, mig món es grataria”. De tota manera,
també es parla (encara que sovint es faci amb escepticisme) d’”enveja sana”,
quan aquesta aboca l’envejós més a respectar que no pas a odiar l’envejat.
L’enveja, doncs (o, si més no, un determinat tipus d’enveja), potser no ha de
ser dolenta per definició.
A Déu no té pressa, el recull d’apunts de
dietari on Jordi Pàmias reflexiona sobre actualitat, art i fe, parlant del món
literari, llegim que “l’enveja és profundament trista” i que “la netedat
d’esperit tendeix cap a l’admiració”. Ho he trobat revelador. Envejar o
admirar? És com si la nostra naturalesa ens empenyés cap a l’enveja i, en
canvi, el nostre esperit, després d’un procés de reflexió evolutiva, pogués
canalitzar (transformar o interpretar) aquest sentiment com una forma
d’admiració. I l’admiració sí que es veu, des de tots els punts de vista, com
un sentiment positiu: “emoció produïda per la percepció, la contemplació, la
consideració d’una persona o una cosa extraordinària, meravellosa, d’una gran
bellesa”. Si, a més, l’admiració va acompanyada d’una certa voluntat
d’emmirallar-se amb la persona admirada i assolir les seves virtuts, pot
derivar en ambició (“desig gran d’aconseguir honors, dignitats, fama, poder o
qualsevol cosa que afalaga l’amor propi”) i, per tant, allò que havia començat
com un petit corc d’enveja, en comptes de derivar cap a l’odi pot acabar amb la
realització d’una obra ambiciosa.
Segurament
existeixen manuals d’autoajuda que esperonen el lector a canalitzar l’enveja
corrosiva cap a sentiments més positius (amb frases lapidàries de l’estil “és
millor admirar que envejar” o “l’admiració és l’enveja intel·ligent”) i, per
tant, és molt possible que la meva reflexió hagi estat formulada a tort i a
dret per més d’un guru de l’equilibri emocional. Reconec la meva ignorància en
aquesta mena de literatura i és possible que el lector d’aquest article hagi
tingut la sensació que no dic res interessant. Si ha estat així, en demano
disculpes.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 6 d'octubre de 2019)
És exacte : la netedat d'esperit tendeix a l'admiració.
ResponEliminaL'enveja és verda i té les potes tortes.