Ho
ha tornat a fer. Joan Jordi Miralles ens ha tornat a sorprendre. Cada cop que
publica un nou text, l’enfant terrible
de les lletres manresanes (i un dels autors més interessants de la narrativa
catalana actual) ens deixa amb la boca oberta. Ja fa gairebé quinze anys que va
sacsejar les entranyes dels lectors amb L’Altíssim
i, des de llavors, a través de les seves novel·les (L’úter de la balena, Una dona
meravellosa) i obres de teatre (Això
és Àustria, Els nens feliços), ha
anat construint i oferint una obra coherent i insubornable, caracteritzada per
un estil vigorós (imatges insòlites, vocabulari ric...), uns personatges
extremats (obsessius, torbadors, insatisfets, desconcertats, perplexos... que
de vegades són un bon mitjà per transgredir la correcció política) i unes
històries d’ambició universal.
L’estiu
passat, Joan Jordi Miralles va guanyar el prestigiós Premi Marian Vayreda amb La intimitat de les bèsties, un recull
de set relats llargs que acaba de sortir publicat per Empúries. Com els Animals tristos (2002), de Jordi Puntí, que
també dedica el títol a la condició salvatge de la naturalesa humana, els
personatges angoixats, afligits i perplexos d’aquests relats centren la major
part de l’atenció. Com en els relats de Raymond Carver, si bé sempre hi ha
algun element torbador que atrapa l’interès del lector, les històries flueixen
fins a extingir-se sense grans escarafalls. Es tracta d’un llibre escrit amb un
llenguatge nítid i sense estridències, que fa de molt bon llegir; un estil ple
de diàlegs tallants i precisos i imatges d’una gran plasticitat; uns
personatges que deambulen per un món que els és estrany; i un to que de vegades
s’acosta al lirisme intimista i evita el plantejament hiperbòlic que havíem
conegut en altres obres de l’autor.
La intimitat de les bèsties arrenca amb Insular, que explica
un curt viatge a Eivissa protagonitzat per una parella, la Maria i el Daniel,
que alterna moments de ràbia, de tendresa i d’angoixa, amb un final que ens
deixa garratibats. Segueix Venació, un relat de caçadors que parla
de “l’home, la natura, les bèsties” i que es tanca amb una imatge corprenedora.
Cims és una història sobre la
nostàlgia i el desànim. Erupció
recupera, en alguns passatges, el to irreverent, la sexualitat i la violència
explícites que ens recorden Una dona
meravellosa i, sobretot, L’Altíssim,
per acabar conduint el xicot protagonista cap a un final ple d’humanitat. Exorcisme presenta, d’entrada, una mare
malalta i despòtica davant d’una filla abnegada i servil, per anar-nos
mostrant, a mesura que avança el relat, els tons grisos d’un i altre personatge.
Rauxa, escrit com una torrentada,
parla de la gelosia i com de complicades poden ser les relacions. I, finalment,
Amants, se centra en la conversa
entre dos rivals per abordar el tema de
l’amor amb una gran tendresa.
Miralles, doncs, ofereix una
petita col·lecció de retrats d’alguns dels plecs recòndits de la naturalesa
contradictòria i complexa de les bèsties que som els humans. En parla sense
caure en el recurs fàcil de la pirotècnia sentimental, deixant de banda el
nihilisme i m’ha semblat que, fins i tot, amb un pessic d’esperança cap a les
bondats de la raça humana.
(Article publicat al diari Regió7, el dia 4 de febrer de 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada