Amb més de vint-i-cinc anys de
trajectòria literària (l’any 1991 va guanyar el premi Les Talúries amb Els perills de ser dona) Maria Pons s’ha
anat consolidant com una veu ponentina a tenir en compte. Fins ara havia
alternat la novel·la i el llibre de relats. En el seu últim llibre, però,
s’atreveix amb un gènere difícil i arriscat: el microconte. A Petits crims familiars i altres microrelats
(que, amb unes il·lustracions delicioses d’Helena Esteve, ha publicat Pagès en
català i Milenio en castellà) hi trobem setanta-dues peces narratives petites que
van des de la brevetat extrema d’una sola línia fins l’extensió màxima de mitja
pàgina.
Fa una colla d’anys, l’eslògan d’un
anunci de colònia per a mascles deia que “en les distàncies curtes és quan un
home se la juga”. Si ho adaptem al camp de la literatura, bé podríem dir que “en
les extensions curtes és quan un escriptor se la juga”. Maria Pons, doncs, se
la juga. I, si bé és inevitable que en el llibre hi trobem microrelats molt
variats i de valor literari desigual, en general se’n surt bé. Perquè la
brevetat és molt difícil de gestionar. És molt senzill dir alguna cosa
interessant en cent o dues-centes pàgines, però en canvi és molt complicat
encertar-la en unes poques ratlles. A l’autor de microrelats li cal la
capacitat fabuladora del novel·lista i la intensitat expressiva del poeta, la
contundència del creador d’aforismes i l’eloqüència de l’explicador
d’històries. Si, com deia Julio Cortázar, la novel·la és com un combat de boxa
que s’ha de guanyar per punts i el relat ho ha de fer per ko, en el cas del microrelat –podríem afegir— cal que aquest ko es produeixi en el primer assalt. La
línia que separa la genialitat del ridícul és, en el cas dels microrelats,
especialment fina.
A Petits crims familiars, Maria Pons se’n surt amb bona nota i
s’afegeix a una tradició que en català va conrear, amb especial fortuna, el
gran Pere Calders. Pons hi parla de l’amor en molts dels seus matisos
(desengany, possessió, passió... “dormien un de cul a l’altre. No volien pas
despertar a tots aquells que dormien al mig”), de la feminitat (“Era l’esposa
ideal, la mare abnegada, la mestressa de casa perfecta. I es va avorrir tant,
que va optar per convertir-se en amant desitjada”), de la família, del temps (“el
pas del temps buida les cases de gent i les omple de fantasmes”), de la mort
(“Morir no és morir, sempre que algú et recordi”), de l’existència, de la vida,
de la por... Uns són més poètics, altres més narratius i algun és dialogat. N’hi
ha que demanen un cert esforç d’abstracció, n’hi ha que busquen la complicitat
i n’hi ha que semblen acudits. El to predominant, però, és gairebé sempre la
ironia, i això ajuda a fer que la lectura sigui ben plaent.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 9 d'abril de 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada