No oblidarem els
fets del passat 1 d’octubre. No oblidarem la brutalitat de les càrregues
policials, però tampoc oblidarem la joia de la victòria popular per haver pogut
votar. Aquells fets van marcar molts catalans d’una manera tan intensa que és
natural i, fins i tot, necessari, que hagin aparegut nombroses anàlisis
periodístiques que, en forma de documental o de llibre, intenten documentar el
que va passar i vam viure milions de persones, així com les causes i
conseqüències de tot plegat. Operació
urnes (Columna), Els fets de l’1
d’octubre (Pagès Editors) o Dies que
duraran anys (Ara Llibres) són alguns dels títols apareguts. Segur que tard
o d’hora es publicarà alguna novel·la, o qui sap si es produirà alguna
pel·lícula, sobre un dels dies més transcendentals de la història recent del
nostre país.
L’art, i especialment l’art vinculat a la paraula, no pot
restar indiferent als esdeveniments d’aquell dia, i és en aquest sentit que cal
aplaudir la iniciativa de l’editor de L’Albí, Jaume Huch, que, juntament amb
l’escriptora Mar Fontana, han coordinat un recull on participen més de cent
poetes amb textos inspirats en l’1 d’octubre. El resultat és La terra sagna, un llibre que inclou
poemes d’autors de generacions i estils diversos, de qualitat literària
inevitablement també desigual, però d’interès social (i, en molts casos, també
artístic) innegable.
A La terra sagna hi han participat poetes
consagrats i reconeguts (Màrius Sampere, Lluís Solà, Jordi Pàmias, Marta
Pessarrodona...), i d’altres de molt joves, amb una obra incipient (Guillem
Gavaldà, Gerard Cisneros, Glòria Coll...), passant per tot un elenc de noms
coneguts en el camp de la poesia (Enric Casasses, Manuel Forcano, Antoni Clapés,...)
o dels que han conreat amb èxit altres gèneres (Ramon Solsona, Jordi Cussà,
David Castillo...). N’hi ha que fan una descripció més o menys realista del que
es va viure aquell dia, i d’altres que s’hi refereixen amb una simbologia més o
menys críptica, o a través de referències a la mitologia clàssica. Hi ha poemes
que segueixen una mètrica estricta i d’altres compostos amb versos lliures o
proses poètiques. N’hi ha que porten epígrafs o citacions d’altres poetes, i no
sorprèn que el més referenciat sigui Salvador Espriu. N’hi ha que mostren una
efectiva senzillesa i d’altres, més ambiciosos (o pretensiosos), que busquen o
cauen en la grandiloqüència. N’hi ha que, des de la indignació, se centren en
la denúncia de la repressió policial, i d’altres que volen destacar la joia
d’haver votat. Tots, però, són un cant a favor de la llibertat. I aquesta,
justament, deu ser una de les paraules que més es repeteixen al llarg del
recull, al costat d’altres com ara pau, dignitat, esperança, il·lusió, flama,
força, somni, poble o democràcia.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 6 de maig de 2018)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada