“Soc
massa jove perquè el món em faci tanta mandra”, diu l’Aram, el protagonista amb
nom de metall de La mort lenta, la
novel·la del navassenc Xavier Mas Craviotto, que va merèixer el premi Documenta
i que s’ha convertit en una de les propostes literàries més interessants de la
temporada. La mort lenta parla de
tres personatges joves, molt ben “cartografiats”, que tanquen etapes.
D’entrada, hi ha dos germans (l’Aram –estrany, solitari, intel·ligent, callat,
misteriós— i la Lena –possessiva, pràctica, sensible—), que van perdre els
pares en un accident, la qual cosa va unir-los fins al punt que viuen en el
mateix pis. L’arribada d’una antiga parella del noi, la Laia (egoista,
inconstant i “addicta a la pèrdua”), genera un peculiar triangle que sacseja la
convivència entre els germans i desencadena tot un seguit de trasbalsos
emocionals.
És
una història narrada com si fos un mosaic, una mena de puzzle, fàcil de recompondre,
que comença amb un epíleg i acaba amb un pròleg, on l’ordre dels capítols no és
cronològic: la narració va endavant i endarrere en el temps, però cada cosa
s’explica quan s’ha d’explicar. A més, s’hi intercalen unes “notes per a la
cartografia d’un jo” que ajuden a conèixer i entendre l’Aram i la Lena, dos
germans que es complementen com una mà i un guant, com dues cares d’una mateixa
moneda. Molts capítols interpel·len directament el lector amb un “imagina’t”
que es va repetint a l’inici de cada frase, o de cada paràgraf, en forma
d’anàfora, una figura retòrica (molt rodorediana) que l’autor explora i explota
a bastament, com també fa amb la comparació o la metàfora. I és que en alguns
passatges La mort lenta entra en el
terreny de la prosa poètica.
(Article publicat al diari Regió7 el dia 11 de maig de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada