Què
passa quan algú viu l’època més important de la pròpia trajectòria vital i
professional entre els 12 i els 16 anys? Aquesta és la pregunta que un es fa
després de veure el documental que Netflix ha produït sobre el grup infantil Parchís
(Parchís: el documental). Cinc
preadolescents (tres nens i dues nenes) van viure, en cinc anys durant els
quals es van convertir en adolescents, una carrera meteòrica que els va
catapultar cap a la fama, primer a Espanya i després, sobretot, en alguns països
de llatinoamèrica durant la primera part dels anys 80.
El
cas dels Parchís té la particularitat que aquells nens no estaven especialment
dotats per a la música ni, encara menys, pel ball. No eren, ni de bon tros,
virtuosos (com podríem pensar d’altres casos d’artistes infantils coneguts com
Marisol, Michael Jackson, que després van continuar amb èxit les seves carreres)
ni, encara menys, nens prodigi. La maquinària mediàtica, una bona estratègia
comercial, un grapat de cançons enganxoses i el moment adequat els va
convertir, això sí, en nens famosos. Molt famosos: milions de discos venuts,
concerts multitudinaris, samarretes, còmics, mitja dotzena de pel·lícules, jocs
de taula amb la seva imatge... Els Parchís són una icona televisiva i musical
de la infantesa dels qui ara rondem la cinquantena.
El
documental també apunta l’aparició d’un fenomen, el de l’explotació infantil a
través dels mitjans, que ha generat grans fortunes de les quals, sovint, els
últims beneficiaris han estat els infants i les seves famílies. De fet, apareix
una de les famílies visiblement molesta pel que consideren, en aquest sentit,
gairebé una estafa. La majoria de progenitors, però, resten al marge del
documental. Moguts entre la ignorància empresarial i la vanitat de tenir un fill
famós, en una època en què l’explotació dels drets d’imatge devia anar molt
diferent de com funciona avui dia, aquells pares es van deixar portar pel
miratge d’uns luxes efímers, sense pensar massa que els seus fills creixien
envoltats d’un món irreal i allunyats de les famílies durant llargues
temporades.
El
debat sobre quins són els límits morals de l’explotació infantil queda lluny,
però, de Parchís: el documental. Si
que deixa clar que aquells nens i nenes han arribat a la cinquantena amb prou dignitat, però amb l’estigma d’haver format part d’aquell grup infantil famós. Sempre han estat i
seran aquell nen o aquella nena dels Parchís. Per tant, no deixa de ser una
bona excusa per replantejar preguntes que, en el món exposat en què vivim des
de la proliferació de les xarxes socials, caldria no oblidar: és lícit
condicionar el futur dels infants venent la seva imatge a canvi d’una mica de
fama, un pessic de vanitat i (no sempre) beneficis econòmics?
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 28 de juliol de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada