Molts
escriptors (si més no, tots els bons escriptors) viuen en comunió amb la
literatura. Vida i literatura, per a ells, són una mateixa cosa. Viure i
escriure. Això no vol dir que visquin només per escriure, sinó més aviat que la
literatura i el pensament són una part essencial de la seva vida.
Acabo
de llegir Música i pols (Proa, 2019),
el dietari que acaba de publicar Pere Rovira. Ha estat una experiència
literària deliciosa, com fa tres anys ja ho va resultar també la lectura de La finestra de Vermeer (Proa, 2016).
Rovira hi afirma, per exemple, que la literatura ha estat i és una de les coses
més importants de la seva vida, potser la més important després de la família.
Hi parla d’ell, és clar, de les penalitats físiques que comporta fer anys, de
la joventut, de les seves aficions... però parla també dels altres, d’aquells a
qui coneix (i estima) i d’aquells a qui només ha conegut a través de la seva
obra (músics, pintors i, sobretot, escriptors); parla del pas del temps (un tema
inevitable en qualsevol dietari), del paisatge (el de terra endins, a Alpicat,
i el de la costa, al Delta), de cinema, del Barça, de la Celina, de l’Emília,
del gos malalt, del cotxe vell, de fotografia, de la fe, de l’amor, de poesia,
del nét que neix durant l’any (“soc un vell, però encara he d’aprendre noves
formes de l’amor”) i, per descomptat, tractant-se d’un dietari del 2017, dedica
un bon nombre de pàgines a temes polítics... Gairebé sempre, parlar d’alguna
cosa és l’excusa per arribar a reflexions més profundes. També parla de les
misèries del món literari (“a la literatura del nostre temps, el sentit
comercial li ha fet perdre el sentit del ridícul”). De tant en tant, deixa anar
una sentència contundent, sempre amb una bona dosi d’escepticisme, que pot ser
sobre la naturalesa humana (“ja quasi ningú no vol aprendre res, però cada
vegada hi ha més gent disposada a donar lliçons”), sobre fer-se gran (“Un
perill de l’edat: la tendència a parlar impartint lliçons / Un altre perill,
més molest: que les lliçons siguin depriments”) o, naturalment, sobre l’ofici
literari (“no es tracta d’escriure moltes obres, sinó d’escriure moltes hores”).
Es mostra optimista davant la vida i escèptic davant del món. I irònic, sempre
irònic. Escriu sobre la sinceritat que se suposa que ha d’haver-hi en
l’anomenada “literatura del jo” i afirma que “les veritats personals no tenen
importància literària”, per concloure que “una autobiografia (···) pot ser
descaradament mentidera i literàriament excelsa”.
No
sé fins a quin punt a Música i pols
hi ha mentides (segurament no ho sap ni el mateix autor), el que sé és que
conté grans veritats, d’aquelles que només es poden expressar de forma
literària, amb bona literatura.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 17 de novembre de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada