Tenim una necessitat tan
gran de sentir-nos part d’alguna cosa més o menys antiga que ens fa trempar tot
allò que porta l’etiqueta de “tradicional”. En un sentit estricte, no es pot
considerar una tradició res que no s’hagi transmès d’una generació a una altra,
però en el món vertiginós en què vivim tendim a consolidar, en quatre dies,
modes i costums que de seguida es consideren tradicions. I, així, parlem
alegrement de calçotades tradicionals, de la tradicional paella amb sangria,
del tradicional pa de Sant Jordi o de la tradició d’empassar-se dotze grans de
raïm mentre sonen les dotze campanades la nit de cap d’any, sense discriminar
quins d’aquests costums s’han transmès veritablement des de fa generacions i
quins amb prou feines tenen uns pocs anys. Per cert, que això d’ingerir raïm
amb el canvi d’any no és anterior al segle XX. D’aquí a poc, segur que, pels
volts de Tots Sants, hi haurà qui parlarà del tradicional Halloween, i hi haurà qui s’estirarà els cabells pensant en la
pobra castanyada que, de fet, els nostres padrins amb prou feines coneixien.
Parlant de tradicions, fa
algunes setmanes l’Ajuntament de Santpedor va consultar la població en
referèndum sobre la possibilitat d’acabar amb un dels actes més populars de la
Festa Major. La pregunta era clara “Santpedor ha de mantenir la tradició de les
vaquetes?”. Tradició? Una trentena llarga d’anys (als 80 es van posar de moda
aquesta mena d’actes a molts llocs on no s’havien fet mai) amb joves, i no tan
joves, mirant de demostrar la seva virilitat tot perseguint vedells
desorientats ho converteix en una tradició? Alguns santpedorencs, com els
militants de la CUP, van fer campanya pel NO, mentre que d’altres, com els integrants
de la Penya El Carajillo, van apostar pel SÍ. Ningú, però, va posar en dubte
que es tractés d’una “tradició”, la qual cosa demostra fins a quin punt un
costum, o una moda, pot arrelar en una comunitat. El cas és que el resultat va
ser pràcticament d’empat (amb una participació de més de 2300 persones, el NO a
les vaquetes es va imposar per només 46 vots) i, com que a Santpedor, de gran
majoria independentista, el procés sobiranista no havia dividit el poble, si
fem cas de la lògica cavernícola en relació a referèndums ara ja devem tenir la
meitat dels santpedorencs barallada amb l’altra meitat, amb famílies trencades,
amics que no es parlen i dinars familiars de gran tensió durant aquestes festes
de Nadal. Oi?
Sembla, doncs, que tenim certa tendència a considerar
tradicions alguns costums recents. En canvi, si ho mirem bé, més que no pas les
vaquetes o els correbous, allò tradicional entre els humans és repartir
cornades i, en el cas dels catalans, la tradició més arrelada és la que ens ha
condemnat, des de fa segles, a ser cornuts i pagar el beure.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 29 de desembre de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada