Fa 23 anys que dono classes.
Em prenc la meva feina molt seriosament i tinc el convenciment que, si bé força
desprestigiada, és una feina important. Procuro que la meva activitat docent
estigui regida per alguns principis que em semblen bàsics: transmetre
continguts d’una forma didàctica i dinàmica, aportar eines per reforçar
l’aprenentatge, atendre la diversitat i, no pas en darrer terme perquè sigui
menys important, vetllar per la consolidació d’alguns valors com el respecte i
l’assumpció de responsabilitats.
No sé si soc un bon
professor. Això ho han de dir els meus alumnes, els meus exalumnes i, si cal,
els seus pares. Això sí: ho intento. Em preparo les classes a consciència i, a
l’aula, miro de mostrar una actitud exemplar. El dia 2 d’octubre, però, vaig
ser incapaç de donar als meus alumnes de 3r d’ESO la classe que m’havia
preparat. Vaig arribar a l’institut amb la idea d’explicar-los les diferències
entre un diftong creixent i un de decreixent. Quan vaig entrar a la primera
classe, però, em vaig adonar que les converses que tenien entre ells no eren
les habituals d’un dilluns al matí. En realitat, no hi tenien res a veure.
Parlaven de l’actualitat, del que havien viscut el dia anterior i de les
imatges esfereïdores que tots havien compartit a les xarxes. Aleshores vaig
decidir que havíem de parlar del que havia passat el cap de setmana i,
especialment, diumenge. Els vaig avisar que no parlaríem de política ni
d’ideologies, perquè aquesta no és la meva feina, però que sí que, com a
docent, contemplava entre les meves obligacions transmetre’ls la capacitat
d’observar el món amb criteri, justícia, responsabilitat i respecte. En aquest
sentit, em veia amb cor de defensar, sense remordiments, dos idees fonamentals:
el dret que té tota comunitat per expressar què vol ser i com vol ser i, en
segon lloc, com és d’injustificable l’ús de la violència (per més policial que
sigui) davant d’un grup de gent pacífica. Vaig endevinar en les seves cares que
agraïen tenir la possibilitat de parlar-ne, serenament, amb un adult. En cap
moment vam parlar de conflictes polítics, ni d’odis. Ens vam limitar a
compartir les experiències del cap de setmana (ben diverses, d’altra banda) i a
valorar-les amb llibertat. Al capdavall, vaig fer una de les classes de
pràctica de la llengua oral més civilitzades, respectuoses i riques en
contingut que recordo.
Quan sento que diuen que a les escoles i als instituts
de Catalunya adoctrinem els alumnes i els empenyem cap a l’odi a Espanya, només
em puc defensar convidant qualsevol que dubti a assistir a les meves classes, o
a les de qualsevol dels meus companys, i ho comprovi. Als qui vam ser realment
instruïts en l’adoctrinament, ens fereixen aquestes mentides. Ploraria de
tristesa, si no ho fes de ràbia.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 5 de novembre de 2017)
Els mestres mereixeu un monunent avui dia!!!!!
ResponEliminaNo defalliu ens teniu al costat!
Que alguns vulguin fer noticia i conflicte de un suposat "adoctrinament" i trobin normal que els anti disturbis entrin a les escoles a apallissar gent, ja ho diu tot. Jo estic a favor del professorat i en contra dels represors.
ResponEliminaQuan diuen q adoctrineu, ho saben perfectament q no ho feu. Són només ganes de desprestigiar l'escola catalana q tant ha fet per la concordia. I la volen desprestigiar pq el q volen és intervenir-la.
ResponEliminaNo hauria de caldre gastar energia per justificar-se.
Anims i no defalliu!!