És
sabut que per dedicar-se al comerç de proximitat cal un caràcter afable i una
certa capacitat persuasiva. El client que, avui dia, escull la botiga del barri,
o el restaurant de la cantonada, en comptes d’optar per la impersonalitat del
centre comercial o la cadena de menjar ràpid, es mereix un tracte humà, honest
i amable. Ningú no ho posa en dubte i, a més, cal reivindicar aquest model
perquè és l’únic que pot evitar que els carrers dels nostres pobles i ciutats
perdin la vida que tradicionalment han tingut, com passa a molts llocs del món,
on, fins i tot en pobles petits, tothom surt de casa directament en cotxe per
desplaçar-se fins a les grans superfícies que hi ha als afores.
Conèixer
els botiguers, fins i tot pel nom, i mantenir-hi una conversa mentre es
produeix l’intercanvi comercial ens fa, crec, més persones. Però això no ens
dona dret a tractar-los com si, pel fet que ens necessitin per subsistir,
fossin els nostres esclaus.
Als
qui vam créixer rere el taulell d’una botiga van repetir-nos un parell de
sentències que tothom ha sentit o a ha dit i que trobo –ja em perdonareu— carregades
de supèrbia, tot i que encara hi ha qui, de tant en tant, fa servir per mostrar
la seva superioritat davant del comerciant a qui veu com a un servent. La
primera, genuïnament catalana, és aquella que diu que “qui paga, mana!”, i
exhibeix, amb condescendència, la part més inhumana del capitalisme descarnat:
jo, que tinc els diners, tinc també el poder sobre tu, que has d’obeir-me, per
més que m’ofereixis un producte que té, d’entrada, el mateix valor que els
diners que et pago. El que en principi és un intercanvi equilibrat és percebut,
doncs, com una relació desigual, on n’hi ha un que mana i un altre que ha
d’obeir sense replicar. L’altra sentència, que diria que és d’origen castellà,
reforça l’anterior i li dona una pàtina de cinisme que sempre he trobat
profundament desagradable: “el client sempre té la raó”, que és com dir que els
diners et donen dret a tot, no tan sols a manar (com en el cas anterior), sinó
també a tractar el dependent com a un imbècil sense criteri, a sentir-te superior
pel fet de tenir a les mans (o a la butxaca) la possibilitat que avui aquell
desgraciat pugui posar el plat de taula. En la majoria de casos, a més, qui en
aquestes circumstàncies s’adjudica el patrimoni de la raó és precisament qui ho
fa perquè no la deu tenir.
Sovint
parlem, i amb raó, de la incompetència que demostren molts dels qui treballen
de cara al públic, de cambrers o botiguers que no saben interpretar les
demandes o les necessitats dels clients, però em temo que –també sovint—
oblidem la nostra incompetència com a clients i, quan tenim diners a la
butxaca, oblidem part de la nostra humanitat.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 14 de gener de 2018)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada