Des d’alguns sectors
espanyolistes es posen en dubte els valors de l’escola catalana. Això no és
nou, però el tema ha pres volada els darrers mesos i els qui volen acabar amb
el nostre actual model educatiu animen les famílies catalanes a denunciar presumptes
pràctiques pernicioses, pròpies de règims totalitaris. S’aferren a dos mantres
amb el ferm propòsit de generar un relat que vol arrelar en forma de
postveritat: asseguren que la immersió lingüística discrimina el castellà i
afirmen que molts docents catalans adoctrinen els alumnes en l’independentisme
radical. A base de repetir-ho aconsegueixen que molts, sobretot entre els qui
reben el missatge sense contrastar-lo, s’ho creguin.
De les virtuts demostrades
de la immersió lingüística, que ha evitat la discriminació i ha afavorit la
cohesió social a Catalunya (només cal fixar-se en quina llengua passen bona
part dels anuncis de joguines a TV3), ja n’he parlat altres vegades. En canvi,
pel que fa al tema del suposat adoctrinament se m’acuden, d’entrada, unes
quantes preguntes. Es pot educar, sense adoctrinar? Els qui acusen l’escola
catalana de niu d’adoctrinament, què voldrien? Pretenen eliminar de l’aula
algunes eines tan necessàries com el diàleg i el debat? O només volen que no es
parli de segons quins temes? De quins? Volen que no es pugui parlar de res que
suposi la possibilitat que hi hagi discrepàncies? O només molesta que es
debatin temes com el dret a decidir o la brutalitat policial? Estic segur que
quan el tema (com segurament passa en alguna escola) és el foment dels valors
patriòtics d’una Espanya unida, o les virtuts de mantenir-se fidel al marc
constitucional sense possibilitat de qüestionar-lo i defensant-lo, si cal, amb
violència, no s’hi oposen.
Si un docent decideix que ha
de treballar un tema d’actualitat (perquè detecta que interessa l’alumnat i sap
que pot fer-hi aportacions enriquidores) ha de poder fer-ho, sempre que ho faci
des del respecte a les discrepàncies i no s’aferri a dogmes ideològics de forma
intransigent. En una aula on es vulgui ensenyar la canalla a adquirir la
capacitat de pensar amb criteri propi, de forma raonada, responsable i
respectuosa, el diàleg és important i inevitable. No parlar de segons què, no
dialogar, no debatre, sempre serà pitjor que fer-ho. El bon docent sap que
parlar d’allò que preocupa els alumnes no ha de ser parlar-los “a ells”, sinó
parlar “amb ells”. I en el diàleg és inevitable que, en algun moment, aflori el
punt de vista de tothom, també del docent.
No parlar (a casa, o a l’escola, o amb els monitors de
l’agrupament escolta) de segons quins temes amb els nens és abocar-los a ser
pastura fàcil de la superficialitat, del prejudici i del discurs populista. És
això, potser, el que volen alguns?(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 28 de gener de 2018)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada