El món criminal
ens fascina i no sabem (o, més aviat, no volem saber) per quin motiu. En el
camp de la ficció, només cal veure la munió de lectors atrets pel gènere negre
per adonar-se que és un tema que interessa. Sense moure’ns de les comarques
lleidatanes trobem autors i autores de novel·la criminal per donar i vendre.
Entre els que han publicat darrerament, per exemple, hi ha la Ramona Solé (Instint de supervivència), la Montse
Sanjuan (Anna Grimm. Memòria mortal)
o l’Emili Bayo (Més que ràbia).
No em sentireu mai
defensar aquell tòpic que diu que la realitat supera la ficció. No és cert.
Realitat i ficció són vasos comunicants. La ficció beu de la realitat i la
realitat, sovint, imita la ficció. Ara bé, quan una història criminal té un
rerefons real o, encara més, si té la pretensió de recrear fidelment uns fets
documentats a la premsa o en informes policials, la fascinació es multiplica. No
em feu dir per què. I aquesta mena d’històries són les que explica el lleidatà
Carles Porta a Catalunya Ràdio en el programa Crims (podeu recuperar tots els programes emesos fins ara a l’app
de l’emissora). Porta va descobrir el filó del true crime (el gènere que va inaugurar Truman Capote l’any 1966 amb
A sang freda) quan, fa una colla
d’anys, va publicar la narració que recreava la investigació al voltant dels
crims de Tor (Tor: tretze cases i tres
morts, 2005), sobre els quals havia dirigit un memorable 30 minuts i que l’any passat es va
convertir també en un interessant serial radiofònic. Des de llavors, Carles
Porta s’ha especialitzat en el periodisme d’investigació al voltant de crims
reals. En el programa Crims, per
exemple, ha reconstruït la investigació d’assassinats més o menys famosos (com
el de la bibliotecària Helena Juvany, de l’any 2001; el de l’estudiant de dret
de la UdL Isabel Bascuñana, l’any 2004; o els crims del probable assassí en
sèrie Josep Talleda).
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 10 de març de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada