Tothom
qui llegeix i escriu narrativa literària (és a dir, contes, novel·les o, fins i
tot, biografies) sap que no és el mateix un bon personatge que un personatge
bo. Els personatges bons són agraïts, per al lector i per a l’escriptor, però
no sempre resulten gaire atractius des del punt de vista literari i, de fet, si
la bondat és l’únic tret que els defineix, fins i tot contravenen l’essència
mateixa de la literatura, que ha de retratar amb profunditat la naturalesa
humana i aquesta sempre és contradictòria. Què hi farem: per més que ens
escarrassem a semblar-ho, no som ni bons ni dolents. Ni les persones essencialment
bones s’estalvien l’ombra d’un costat fosc, ni els malvats deixen de tenir
alguna característica que els fa aflorar una espurna d’humanitat.
Els
bons personatges, en canvi, són gairebé sempre difícils de pair (per al lector)
i, per descomptat, difícils de parir (per a l’escriptor). Costen d’entendre i
costen de crear, però no costen de creure, i aquest és el gran mèrit: són
autèntics. Els bons personatges són contradictoris, no sempre empàtics i, això
sí, cal que siguin profundament humans. El lector se’ls ha de creure i potser,
en algun moment, s’hi ha de poder identificar. Deia Ernesto Sabato que “la
literatura no es un passatemps ni una evasió, sinó una forma –potser la més
completa i profunda— d’examinar la condició humana”. I aquesta condició
s’examina, és clar, a través dels personatges, que s’exhibeixen davant nostre
mostrant-nos-en els detalls més recòndits i sovint més incòmodes. Per tant, els
personatges bons són accessoris, però els bons personatges són imprescindibles.
Sense, com a mínim, un bon personatge, no hi pot haver una bona novel·la, ni un
bon relat, ni tan sols una bona biografia. Els grans autors de la literatura
universal han estat sempre grans creadors (o recreadors) de personatges.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 24 de febrer de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada