A La vida aèria (Pòrtic, 2019), l’últim dietari del Ferran Sáez
Mateu, l’autor es fa el següent autoretrat: “Ara només soc un home malalt, calb
i mal conservat de més de 50 anys, prematurament envellit, insomne, cansat,
devastat”. Després de llegir aquests mots, es podria pensar que La vida aèria tracta de la crisi dels
50, i no aniria desencaminat del tot, però la profunditat intel·lectual que
exhibeix l’autor pàgina rere pàgina transcendeix de llarg aquesta interpretació
superficial. Al llarg de les 350 pàgines no espereu trobar-hi, doncs, un home
pessimista que fa inventari de les conseqüències de fer-se gran i sí, en canvi,
un intel·lectual polièdric que, amb 50 anys repicats, s’oposa a la banalitat.
Sáez s’erigeix en notari lúcid d’un món dominat per la mediocritat, la
hipocresia i la superficialitat. Es presenta com a músic (melòman exquisit,
intèrpret esforçat, compositor sensible), com a professor de filosofia à l’ancienne (de vegades escèptic,
altres esperançat), com a escriptor (no pas com a lector que escriu, Déu nos en
guard!). I també com a observador sensible del paisatge, com a rondinaire
mordaç, com a conciutadà pacient, com a col·leccionista d’instruments, com a bibliòfil
apassionat, com a detractor de Nietzsche, com a insomne penitent...
Amb ironia de vegades
desfermada, La vida aèria arrenca amb
uns advertiments al lector que són tota una declaració de principis: desconfia
dels qui expliquen per què escriuen un dietari i dels qui el comencen l’1 de
gener (ell l’engega el febrer de 2016 i l’acabarà quan li vingui de gust, que
serà la primavera de 2018), renega dels dietaris que es limiten a explicar la
vida quotidiana de l’autor (“en català, de deposicions excrementals d’aquesta
índole se n’han escrit moltes”) i es marca tres normes: no parlarà de l’actualitat
política (de fet, un dels objectius del dietari és apartar-se’n), no posarà els
noms de persones vives i se saltarà els dies i setmanes que li plagui,
assenyalant només les dates que li sembli.
La vida
aèria és un
dietari poc convencional: evita tant el comentari de l’actualitat com el repàs
d’intimitats personals. Podríem dir que es tracta, més aviat, d’un honest i
interessant exercici d’exhibició (no pas exhibicionisme) intel·lectual. Un
compendi de reflexions sobre el pas del temps, la fe, la infantesa a la Granja
d’Escarp (“per mi, les pel·lícules de Fellini sempre han estat pur realisme”),
el populisme, els grans filòsofs i músics, la moral, l’estupidesa, la mandra,
la sobrevalorada literatura anglesa... i un nombre interminable de qüestions
tractades des d’una perspectiva doblement aèria: perquè hi ha una presència
constant d’instruments de vent i perquè l’autor projecta la mirada des de dalt,
en la distància, com si flotés davant la realitat.(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 1 de desembre de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada