Sovint
associem ruralia amb folklore. I és cert que a Catalunya, com arreu del món
conegut, és als pobles més petits on es conserven encara els vestigis més
autèntics de les tradicions ancestrals que ocupaven les estones de lleure dels
avantpassats.
Als
anys vuitanta, una de les tendències literàries que van aflorar entre els
nostres lletraferits va ser el que va anomenar-se, amb un to un xic despectiu,
novel·la rural. En un principi, els qui aprofundien en la naturalesa humana a
través d’històries emmarcades per poblets mig perduts i muntanyes ingrates van
ser menyspreats per una part de la crítica, que els titllava d’escriptors
locals, poc ambiciosos, tancats en un món massa petit per despertar l’interès
dels intel·lectuals pretesament cosmopolites que feien moure els personatges
per les grans ciutats d’alts edificis i clavegueres fumejants. Perquè,
naturalment, allò que estava més de moda als anys vuitanta era la novel·la
urbana, aquella narrativa esmolada que, sovint amb un llenguatge tan viu com
pobre, mostrava la solitud existencial i postmoderna d’éssers mig anònims que
vivien envoltats de gent i d’asfalt. Aviat, però, van aparèixer algunes veus
literàries que van fer callar els detractors de la literatura rural perquè
demostraven, amb una qualitat incontestable, que es podia parlar dels racons
més universals de la naturalesa humana sense moure’s d’un poblet del Pirineu,
des d’un conjunt de masies osonenques o des d’una petita localitat de la ribera
ebrenca. L’aparició de Camí de sirga,
de Jesús Moncada, l’any 1988, o de Pedra
de tartera, de Maria Barbal, l’any 1985, són segurament dues de les fites més
destacades en aquest sentit. El fet que Camí
de sirga, per exemple, fos traduïda a l’alemany, a l’eslovè, al japonès o
al vietnamita demostra la validesa universal de les històries que s’hi
expliquen. Pep Coll (que ha aconseguit captar l’atenció d’un públic ben divers
tot recreant la mitologia pirinenca i el paisatge, físic i humà, del Pallars) o
Antoni Pladevall (que ha situat el seu univers literari en el món rural de la
Plana de Vic) són mostres més recents d’aquesta tendència que, de fet, es
remunta al Modernisme de principis del segle XX i a autors com Raimon Casellas
o, sobretot, Víctor Català.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 3 de desembre de 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada