Els
qui seguim l’obra de Joan Jordi Miralles (quatre novel·les, dues obres de
teatre, un recull de relats i alguns contes dispersos en volums col·lectius)
celebrem que hagi aparegut Aglutinació
(Edicions 62, 2018), la seva última novel·la, mereixedora del Premi Joanot
Martorell. Els qui ja hem llegit l’autor, trepitjarem territori conegut. Hi
trobarem les sensacions contradictòries a què ja ens té acostumats (repulsió i
atracció malsana, esperança i desesperació, diversió i angoixa) i, per damunt
de tot, la confirmació que som davant d’un narrador sòlid. Per a qui no hagi
llegit mai res de Joan Jordi Miralles, en canvi, Aglutinació pot ser una excel·lent manera de començar a llegir-lo,
descobrir que no és un autor convencional i comprovar que és impossible restar
indiferent davant la seva narrativa talentosa, desbordant i extremada. Aglutinació és Miralles en estat pur.
Contundent i vibrant. Provocatiu i angoixant. Directe i aclaparador. Esborronador
i plaent. Capaç, una vegada més, de sacsejar les entranyes del lector.
Escrita
en una segona persona torbadora, que des de la primera ratlla implica i
interpel·la el lector, el qual es veu obligat a posar-se en la pell d’un
protagonista cap a qui no necessàriament hauria de sentir empatia, Aglutinació explica la història d’un
home jove que, fugint d’una experiència traumàtica de la qual amb prou feines
se’ns en dona alguna pista, i amb un fort sentiment de culpa, aterra a Londres
on, després d’algunes peripècies més o menys degradants, acaba per treballar de
conserge en un hotel. En el seu periple autodestructiu, el protagonista viurà
situacions ben peculiars (violència, borratxeres, assassinats, trios sexuals,
reunions d’una mena de secta que creu que Jesucrist arribarà en una nau
espacial,...) tot esperant una resolució que potser el portarà a una certa pau
interior (a ell i, de retruc, al lector). És una fugida endavant, d’algú que
evita deliberadament trobar respostes, que brega per mantenir-se indiferent, impassible,
però que no pot evitar el plor de tant en tant. De fons, un Londres retratat
amb cruesa, gris i abúlic (“metròpoli impietosa fins i tot quan reposa, on
l’únic lligam entre les persones i les coses (···) és l’ànim de
supervivència”), i el plantejament de “com és possible sentir-se sol en una
metròpoli tan exorbitant”, en la qual “et sents fora de lloc i fora de temps”,
que és el que potser busca el protagonista, i és potser també el busques tu,
com a lector, atret per l’espurneig de llum que surt del forat del pany d’una
porta on no pots evitar d’entaforar l’ull per comprovar què hi ha a l’altra
banda, bo i sabent que no seran flors i violes, sinó escenes desconcertants,
pertorbadores, i situacions que poden remoure els plecs més recòndits de les
pròpies conviccions.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 25 de febrer de 2018)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada