Confesso
que, malgrat mantenir-hi algunes coincidències professionals, ideològiques i
d’origen geogràfic, desconeixia completament la trajectòria de Ramon Fuster i
Rabés, una de les figures més importants de la pedagogia catalana durant el
franquisme. Ramon Fuster i Rabés.
Biografia del mestre (Pagès, 2020), l’extensa, completa i documentada
biografia que n’acaba de publicar el manresà Genís Sinca, l’ha tornat a
l’actualitat i m’ha permès descobrir la dimensió humana i la vàlua professional
del fundador de l’escola Tagore, un dels pocs centres que, als anys cinquanta,
va apostar per l’educació activa i, sempre que va poder, per la llengua
catalana. La figura de Fuster (pedagog, cristià i catalanista, compromès amb
les tres causes), però, va més enllà: home d’acció, va ser un dels principals
impulsors de la revista Cavall Fort,
va estar directament implicat en el naixement del diari Avui, va dirigir l’Escola de Jardineres Educadores (mestres del que
avui en diríem educació infantil) i va ser degà del Col·legi Oficial de Doctors
i Llicenciats de Catalunya, que va democratitzar, desburocratitzar i
catalanitzar.
Sinca
en parla amb la passió habitual que dedica als personatges que biografia. Amb
rigor documental (fruit d’espigolar textos del mateix Fuster, però també de
personalitats com Marta Mata, Montserrat Roig, Joan Triadú o Albert Balcells) i
aprofitant la llarga llista de testimonis que recorden el mestre i activista en
les seves diferents etapes (des de la filla Maria, fins a antics alumnes de
Fuster, com Federico Mayor Zaragoza, Miquel Roca Junyent o Ernest Maragall,
passant per amics o col·legues com Espar Ticó, Jordi Pujol o Albert Jané),
Sinca ha confeccionat un llibre que recorre, de manera exhaustiva i gens
farragosa, la trajectòria professional i l’evolució vital del pedagog, que el
1965 va publicar un petit volum titulat L’educació,
problema social, una anàlisi aguda i reveladora de la situació de
l’ensenyament a l’època, que, entroncant amb les idees avançades de l’Escola
Nova republicana, aposta per una educació que no sigui un simple
ensinistrament, sinó una porta a la reflexió activa i crítica.
(Article publicat a la revista El Pou de la gallina, en el número d'abril de 2020)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada