“Els
reis m’han portat una BH”, “Aquest quatre-llaunes és una carraca”, “Aquestes
filumines tenen més ratlles que el Cinexin”, “Si no hi ha graciosa, porteu-me
litines”, “Ahir en vam veure una d’Andrés Pajares que només tenia un rombe però
Déu n’hi do el que ensenyaven”. Si heu entès què volen dir les afirmacions
anteriors, és que, com jo, sou vintages.
Són exemples extrets del llibre Memòria
vintage (Empúries, 2020), de Vicenç Pagès Jordà, un diccionari que recull
400 conceptes vinculats als anys 70, 80 i 90. No hi espereu un desplegament
frívol de nostàlgia inofensiva. Pagès Jordà ha realitzat un interessant
exercici de memòria generacional, “una barreja d’espeleologia, de notaria, de
crítica cultural, d’evocació, d’assaig, de microhistòria i d’autobiografia”.
Sense cap intenció de vindicar (ni, encara menys, enyorar) el passat, fa una
reconstrucció personal del paisatge infantil i juvenil dels darrers baby-boomers,
els nascuts als anys 60. “La nostra intenció no és celebrar la nostàlgia –diu—,
ni tampoc revisitar el passat amb ira, sinó assajar una aproximació multiforme
a uns anys que han contribuït a convertir-nos en el que som”. Les entrades
estan escrites amb una prosa carregada d’ironia –imprescindible quan es mira
pel retrovisor— i l’autor s’expressa en una primera persona del plural que tant
serveix per assenyalar que es tracta d’una tria particular com per permetre que
el lector s’hi identifiqui. Personalment, podria subscriure fil per randa la
majoria de les entrades del diccionari (casset, escai, EGB, fardar,
Hanna-Barbera, hortera, Made in Japan,
pijama, nunxaku, Mortadelo i Filemón, Ridley Scott, Uf, va dir ell, walkman...), n’hi ha unes quantes, és clar, que no
em representen (Arsenal, Cienciologia, drugstore del Passeig de Gràcia, Lola
Gaos, marcelino, meta...) i, naturalment, no hi són algunes de les que
formarien part de la meva memòria vintage particular (heavy metal, tros,
botifarra, vespino, escala en Hi-Fi, quintos, Big Ben...). El llibre no és una
curiositat autocomplaent perquè els baby-boomers puguem rememorar la nostra
joventut i presumir d’haver viscut la millor època possible. Sempre des d’un
punt de vista personal, amb moltes referències culturals, algunes entrades
tenen un to divulgatiu o històric (Beatles, Canet Rock, censura), d’altres presenten
un punt de vista filològic o sociolingüístic (cardar, flipar, ficar, fotre,
punyeta, repera, rovell, titola, xava), n’hi ha que són un breu assaig reflexiu
(atles, centre, fardar, final, comunista, generació Tap) i n’hi ha que gairebé
es poden llegir com un document antropològic (paper, mili, quinqui, tribu
urbana). És el nostre paisatge vintage, un concepte que designa allò que,
“sense arribar a ser una antigalla, ha envellit prou bé”, com nosaltres.
(Article publicat al suplement Lectura, del diari Segre, el dia 3 de maig de 2020)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada